Illustrasjonsfoto. (Bilde: Scanpix)

Usikre driftsmiljøer sørger for at nordmenn blir svindlet for enorme beløp

I løpet av årets ti første måneder er det kortsvindlet for 115 millioner kroner. Det er rekordhøye tall. Det er særlig i forbindelse med handel i nettbutikker at kortsvindelen øker i omfang.

Totalt ble det svindlet for 75 millioner kroner på nett første halvår i 2016. Det er en dobling samenlignet med samme tidsrom i fjor, viser tall fra Bits og Finans Norge. 

Trenger ikke å ha tilgang til kortet

– Denne svindelen har ikke noe med bankene å gjøre. Svindlerne trenger ikke en gang å ha fått tak i selve kortet, forteller kommunikasjonssjef, Stine Nerverdal, i Finans Norge til NRK.

Til tross for at de fleste bankene i dag har lagt til rette for tofaktorautentisering, er det mange nettbutikker som slurver. 

– I mange av disse tilfellene har kriminelle miljøer stjålet kortinformasjon fra driftsmiljøer i utlandet som oppbevarer store mengder kortinformasjon. Denne informasjonen har deretter blitt brukt av svindlere til å handle på nettet, sier Neverdal.

Finans Norge er overbevist om at denne type svindel ville gått ned i omfang om nettbutikkene hadde vært mer bevist på sine egne sikkerhetsrutiner. 

Sånn kan du sikre deg

– Vi oppfordrer nettbutikkene til å ta dette systemet i bruk. Det er positivt med denne ekstra sikkerhetsløsningen sier Stine Neverdal i Finans Norge til NRK.

For å sikre deg mot kortsvindel har Finans Norge laget en enkel huskeliste å følge:

  • Bruk regionsperre når det er mulig
  • Følg med på kontoen din og meld straks fra til banken hvis du oppdager unormale transaksjoner.
  • Ha gjerne sparepengene på en annen konto i banken enn kortkontoen
  • Hold datamaskinen oppdatert og sikret
  • Sjekk at adresselinjen inneholder en grønn hengelås når du legger inn kortopplysninger
  • Hvis du får et tilbud som ser ut til å være for godt til å være sant, kan det være svindel
  • Vær varsom med lenker i e-poster og meldinger for å gå inn på sider hvor penger er involvert
  • Bruk kort med gode reklamasjonsmuligheter

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen