- Vår plikt å være tungt til stede på nettet

Arbeiderpartiet fikk rekordmange bidrag til nytt partiprogram, tross statiske «debatthefter».

digi.no har i en serie artikler sett nærmere på bruken av internett i politikken. Det begynte med en kommentar om at nettet vil avgjøre det norske valget i 2009, og etterpå har vi fulgt opp hva partiene tenker om dette.

    Les også:

Arbeiderpartiet melder nå at de har fått 7000 innspill til arbeidet med nytt partiprogram. De fleste innspillene har kommet via web, e-post og elektroniske spørreundersøkelser.

- Det er fire ganger så mange innspill som ved forrige programprosess, opplyser partiet.

Partiet la ut 17 såkalte debatthefter (pdf-dokumenter) om politiske områder de mener er viktige. I tillegg har partiet laget en videopresentasjon der politikken presenteres.

Arbeiderpartiet skriver i en pressemelding at nettvideoen er sett over 30.000 ganger og at den har inspirert mange til å delta i programdebatten.

- Dette viser at vi hele tiden må være nysgjerrige på å ta i bruk nye virkemidler og ny teknologi slik at enda flere får lyst til å si sin mening. Folk er like engasjert som før, og de ønsker å komme med innspill på flere enn en måte, sier nestleder Helga Pedersen i Arbeiderpartiet i en pressemelding.

Nestleder og leder av Arbeiderpartiets programkomite Helga Pedersen. (Foto: Arbeiderpartiet)
Nestleder og leder av Arbeiderpartiets programkomite Helga Pedersen. (Foto: Arbeiderpartiet)

Pedersen mener det er en plikt å være tungt til stede på forskjellige nettsamfunn når nærmere 90 prosent av befolkningen har tilgang til internett.

- Det gir oss en unik mulighet til å komme i kontakt med velgerne, Ap-nestlederen.

Nye medier gir dem en unik mulighet til å komme i kontakt med velgerne, oppfatter hun, men selv om de har kommet et stykke på vei, innrømmer hun at det forsatt er mye som gjenstår med deres nettsatsing.

Ros

Arbeiderpartiet gikk av med seieren da et ekspertpanel i ukebrevet Mandag Morgen vurderte partienes nettsider tidligere i år. Partiets tilstedeværelse på ulike nettsamfunn fikk ros. Senere lanserte statsminister Jens Stoltenberg egen Facebook-side, som raskt bygget opp tusenvis av tilhengere.

Ris

Tilstedeværelsen har imidlertid forbedringspotensiale, mener kritikere, som peker på at Stoltenbergs Facebook-side består av gamle taler man like gjerne kan finne på regjeringen.no.

Mange begynner å oppfatte at internett er i ferd med å endre politikken. Men som politisk kommunikasjonsrådgiver Nikki Schei skriver i en kronikk her på digi.no tidligere denne uken:

- Det spiller ingen rolle om man er tilstede på Facebook, hvis man ikke har noe å si!

Det gir oss en unik mulighet til å komme i kontakt med velgerne En av de som har fått til en skikkelig tilstedeværelse på internett er den amerikanske presidentkandidaten Barack Obama. Hans kampanje lovprises av et bredt lag med politikere for satsingen på sosiale medier.

- Det er bare å ta av seg hatten for det presidentkandidat i USA, Barack Obama, har fått til av engasjement og deltakelse på nettet. Vi har virkelig noe å strekke oss etter, avslutter Helga Pedersen.

    Les også:

Til toppen