Gründer Per Buer tar et fastere grep om teknologi og forretningsutvikling når ha overlater sjefsansvaret til Lars Larsson. (Bilde: Per Ervland)

Varnish på eventyr i Amerika

Gründer Per Buer i ny rolle.

Det norske åpen kildekodeselskapet Varnish Software gjør endringer i ledelsen. Samtidig etablerer det kontor i New York.

Gründer og administrerende direktør Per Buer går over i ny stilling som teknologidirektør.

Lars Larsson, i dag chief operating officer i Redpill Linpro, hovedaksjonær i Varnish, blir ny administrerende direktør.

Det hentes inn en veteran med internasjonal erfaring som ny salgsdirektør: Steve Raby har bakgrunn fra Sun, JBoss, SpringSource og Mulesoft (selskapet bak integrasjonsplattformen Mule ESB i åpen kildekode) der han var europeisk salgssjef.

Kontoret i New York skal åpnes av Dan Jacobs med erfaring fra programvaremarkedet i USA. Han får ansvaret for å selge Varnish i Nord-Amerika.

Varnish Software har allerede en solid internasjonal posisjon innen sin nisje. Etableringen i New York skal bidra til å gi amerikanske bedrifter det lille ekstra som trengs for å gjøre dem til brukere og kunder. Per i dag har Varnish kun ett kontor i utlandet, i London, med to ansatte.

Spesialiteten til Varnish er å få nettsteder til å servere sine sider raskt.

– Jeg liker å sammenlikne med en kopimaskin, sier påtroppende teknisk direktør og avtroppende administrerende direktør Per Buer til digi.no. – Du kan ikke bruke en kopimaskin til å lage innhold, men når innholdet først er der, kan den kopieres lynraskt. Varnish får nettsider fra en webserver og sørger for at de kopieres lynraskt til enhver leser som etterspør den samme siden. Leseren opplever at webserveren er lynrask. I praksis er det Varnish de opplever.

Initiativet til løsningen ble tatt av Anders Berg i VG midt på 2000-tallet. Han insisterte på distribusjon som åpen kildekode. Uviklingen ble besørget av Poul-Henning Kamp og Dag-Erling Smørgrav. Selskapet Varnish ble skilt ut fra Redpill Linpro for noen år siden: Det lever av tjenester og tilleggsverktøy rundt Varnish.

Det er først og fremst nettmedier som bruker Varnish for å gi lesere en bedre opplevelse. Digi.no er på kundelisten, VG er der fortsatt, Dagens Næringsliv, Fædrelandsvennen, Aftenposten og så videre. Oslo Børs kan nevnes, og Wimp, og New York Times, MSN (Microsoft), CNN, Adobe og mange andre.

– Vi er blant de få norske IT-selskapene som leverer tjenester til India, sier Buer. – Indias tredje største avis, The Hindu, bruker Varnish.

Brukerstatistikk for Varnish kan hentes fra Builtwith.com.

– Deres tall viser at vi brukes av 6000 av verdens 100 000 mest trafikkerte nettsteder. Innen vår spesialitet er vi verdens femte største.

Mange medier gjør som digi.no: Varnish kjøres for å få fart på webserveren til Apache.

– I tillegg til å være rask utmerker Varnish seg med fleksibilitet. Det kan brukes til å løse mange av problemene som systemadministrator støter på når nettstedet vokser, for eksempel når man skal tilby tilpasset innhold til mobil. Regelsettet for å uttrykke det man ønsker er sterkere enn i konkurrerende produkter. På den andre siden er læringskurven høy. Små nettsteder viker gjerne unna Varnish. Det koster å innføre Varnish, men når det er på plass blir det en essensiell del av nettstedet.

Per Buer mener Varnish har gode forutsetninger for å lykkes i utviklingen av løsninger for nettsteder med tungt innslag av video.
Per Buer mener Varnish har gode forutsetninger for å lykkes i utviklingen av løsninger for nettsteder med tungt innslag av video. Bilde: Per Ervland

Etter en lang oppbyggingsfase ser Buer at Varnish nå er i ferd med å gå over i en mer stabil vekstfase.

– Salgsinntektene ble mer enn doblet i første halvår. Vi har positiv kontantstrøm. Etter mange år i minus ser det nå ut til å løsne økonomisk.

Buer ser særlig fram til vekst i USA.

– USA burde ståtte for en større andel av våre kunder enn tilfellet er i dag, anslagsvis 25 til 30 prosent. Vi har ikke gitt det amerikanske markedet så mye oppmerksomhet som det burde hatt. Etableringen i New York med Dan Jacobs og ansettelsen av Steve Raby som salgsdirektør skal få ting til å skje. Vi skal systematisk rydde det som i dag hindrer amerikanske bedrifter fra å etablere et kundeforhold til oss.

Hvorfor New York og ikke Silicon Valley?

– Vi har diskutert dette mye internt. Grovt sett taler kundegrunnlaget for å etablere oss i New York mens partnertilfanget taler for Silicon Valley. Når vi kommer så langt at vi skal etablere et amerikansk datterselskap, kan det godt skje på vestkysten.

Omleggingen i ledelsen innebærer at Buer gir fra seg ansvar til Lars Larsson.

– Hverdagen er veldig fragmentert når man er toppsjef i et selskap med under 20 ansatte. Jeg er blitt litt lei det. Jeg tror ikke jeg er så fantastisk mye bedre enn andre på økonomi og sånne ting. Det jeg er god på er teknologi og forretningsutvikling. Som teknologidirektør får jeg tid til forretningsutvikling og til å fronte kunder. Varnish og de øvrige produktene våre utvikles på grunnlag av hvor kundene vil. Norske kunder har hatt veldig mye å si for produktutviklingen vår, både flaggskipet Varnish Cache og de øvrige i porteføljen.

Den store utfordringen framover er å ligge i forkant av en utvikling der nettet i stadig større grad dreier seg om å distribuere video.

– Vår framgang hittil er nært knyttet til http-protokollens suksess. Den er blitt protokollen som gjør nesten alt på nettet. Netflix og Youtube går på http. Varnish må ivareta distribusjon av video. Det er det viktigste for produktet. Vi opplever at protokollene HLS [http live streaming, utviklet av Apple] og HDS [http dynamic streaming, utviklet av Adobe] er som skapt for Varnish. Forutsetningene ligger godt til rette for at vi skal lykkes. Egentlig dreier det seg mest om ikke å tulle det til, avslutter Per Buer.

OBS: Artikkelen ble rettet kl 13.30 for å få med at mens Anders Berg tok initiativet til Varnish, var det Poul-Henning Kamp og Dag-Erling Smørgrav som sto for selve utviklingen.

Til toppen