Encap og Thomas Bostrøm Jørgensen vil fri brukerene fra kodebrikkens åk. Nå ser det norske oppstart-selskapet mot USA og Storbritannia. NB: Bildet er IKKE manipulert. (Bilde: Per Ervland)

Vil knuse kodebrikken

Norsk oppstartselskap har løsningen.

Det norske programvareselskapet Encap ble etablert i 2006 av de to tidligere DNB-ansatte Petter Taugbøl og Erik Lindmo, som ikke var tilfreds med hvordan påloggingsmekanismene som da eksisterte til de fleste nettbanker og andre kritiske systemer.

Kodebrikken, en stadig mer forhatt dings, kunne enkelt erstattes med en telefon (som man uansett hadde) samt litt avansert programvare.

Brukeropplevelse

– Gründerne viste at det gikk an å lage sikre løsninger med en bedre brukeropplevelse – til langt lavere kostnader enn BankID, sier Thomas Bostrøm Jørgensen til digi.no.

Han er adm. direktør i Encap, og kom inn i selskapet i 2011 da de skulle kommersialisere selskapets teknologi. Digi.no fikk et ord med Bostrøm Jørgensen før påske, til en kort demonstrasjon av tjenesten samt en gjennomgang av planene til det norske selskapet.

Tanken bak Encap er at påloggingsløsninger både skal være sikre men også brukervennlige. Tjenester, som for eksempel BankID, kan ikke sies å være direkte brukervennlig ettersom de krever en kodebrikke. Riktignok kan stadig flere bruke SIM-kortet på mobilen til å logge seg på sine nettbanker, men dette er gamle løsninger som ikke er tilrettelagt for integrerte tjenester på smarttelefoner og nettbrett.

Dropp java

Løsningen baserer seg på programvare og er bygget inn i sluttbrukerens smarttelefon-app . Avanserte algoritmer gjør at tjeneste kan gjenkjenne din smarttelefon eller tablet, og brukeren taster kun inn en pinkode i app´en for innlogging til tjenesten de skal benytte. Ingen java-klient er nødvendig, og ei heller kodebrikken eller SIM-kort.

To av selskapene som har tatt i bruk Encaps teknologi er Sparebanken Vest og det nordiske kortselskapet EnterCard, forteller adm. dir. Thomas Bostrøm Jørgensen.
To av selskapene som har tatt i bruk Encaps teknologi er Sparebanken Vest og det nordiske kortselskapet EnterCard, forteller adm. dir. Thomas Bostrøm Jørgensen. Bilde: Per Ervland

USA: Brukervennlighet først - så sikkerhet

– I dag er Encap et av de ledende selskapene i verden innen dette feltet. Norden er her et foregangsområde i verden, forteller Bostrøm Jørgensen til digi.no. Han var nylig i USA, nærmere bestemt Silicon Valley, der de fikk presentert teknologien for en rekke større selskap innen finans, men også for Google og Facebook.

– I det amerikanske markedet har vi funnet en sweet-spot. Det er en voldsom interesse for sikkerhetsløsninger som ikke går på akkord med brukervennligheten. I USA trumfer brukervennlighet sikkerhet, sier Bostrøm Jørgensen. Akkurat da han var i USA var det veldig stor oppmerksomhet rundt sikkerhetsbruddet i Evernote, der 50 millioner brukerkontoer kan ha blitt kompromittert.

For å gjøre tjenesten enda sikrere jobber Encap også med en partner for å introdusere tre-faktor autentisering. Hvordan?

– Dette er oppførselsbasert biometri. Programvaren vet fra hvordan du behandler smarttelefonen at du er du. Med tre-faktor så er det ikke bare noe du har (smarttelefon), noe du vet (PIN-kode) men også noe du er (unike bevegelser når du taster inn koden).

Løsningen selges i dag via partnere til nordiske finanskonsern og andre som vil bruke teknologien. Partnerne er Signicat og Evry, som begge er store leverandører av tjenester til denne sektoren. Men selskapet jobber med å få levert tjenesten som en Software as a service til SMB markedet.

Ser til USA og Storbritannia

– Som et første skritt er vi i ferd med å tilgjengeliggjøre Encap som et utviklerverktøy som betyr at alt fra start-ups til store foretak kan komme i gang med høy sikkerhet til en lav pris. Det vil si at de som ønsker enkelt kan knytte løsningen til sine tjenester på abonnementsbasis. Prisen er per bruker.

– Vi tar ingen lisenskostnader «up front». Betalingen er etter per registerte bruker, per aktiviserte sluttkunde eller også per transaksjon. I fjor var første året vi hadde lisensinntekter. Før det har det stort sett vært prosjektsalg som sto for inntektene, forteller Encap-sjefen. Antall kunder og brukere øker nå fra måned til måned, og det er et spørsmål om tid før de er kontantpositive.

Nå er planen å ta løsningen til de virkelig store markedene: Som UK og USA. Der har ikke sikkerhetsløsninger knyttet til kodebrikker tatt av som følge av svak brukervennlighet.

- Vi håper de vil gå rett fra passord/brukernavnbaserte tjenester, hoppe over kodebrikken og komme rett til Encap, sier Bostrøm Jørgensens.

I tillegg til de seks ansatte i selskapet så vil nok også Alliance Venture ønske seg at det skjer. Ventureselskapet har siden 2009/2010 vært med å finansiere selskapet og er i dag største aksjonær.

Til toppen