Det kan være smart å sørge for at mobilutgaven av nettstedet fungerer godt, dersom man ønsker at nettstedet skal dukke opp tidlig i Googles søkeresultater. (Bilde: HTC og digi.no)

Vil «senke» mobilfiendtlige nettsteder

Google varsler nye regler for rangering av søkeresultatene.

En stadig voksende andel av besøkene som skjer på nettsteder, foregår ved hjelp av smartmobiler som har en mindre skjerm og lavere oppløsning enn den standardversjonen av nettsteder er beregnet for. Derfor å imøtekomme disse brukerne, tilbys mange nettsteder med en design som er mer tilpasset mobilskjermens begrensninger. Dette kan gjøres ved hjelp av responsiv design på de vanlige websidene eller å tilby helt egne mobilutgaver av sidene.

Men langt fra alle nettsteder gjør dette, eller de gjør det på en måte som er lite attraktiv for brukerne.

Denne uken kunngjorde Google at brukervennligheten til mobilnettsteder skal innføres som en faktor som skal få betydning for nettstedets rangering i selskapets søketjeneste, i alle fall når søket gjøres med en mobiltelefon. Dette gjøres for å gi brukerne av søketjenesten en bedre opplevelse, men trolig også for å sette fokus på problematikken.

Omdirigering

I blogginnlegget nevnes det flere konkrete eksempler på vanlige feil. Mangelfull omdirigering er blant disse. Blant annet kan man som mobilbruker i blant oppleve at man blir sendt til en mobilutgave av nettstedets forside når man kommer direkte inn på en underside eller artikkel som egentlig er beregnet for enheter med større skjermer. Dette skjer i stedet for at man blir sendt til mobilutgaven av den siden man faktisk ønsker å besøke.

I andre tilfeller ledes mobilbrukere til en feilside eller havner i en evig omdirigeringsløkke mellom standard- og mobilsidene på grunn av feil i løsningen som skal kunne håndtere dette automatisk.

I blogginnlegget nevnes også websider med videoer som ikke lar seg spille av på smartmobiler. Dette inkluderer i særlig grad Flash-baserte videoer.

Forstyrrende oppfordringer til å laste ned mobilapplikasjoner er også nevnt blant de vanlige feilene. I stedet bes nettstedene bruke enkle bannerannonser til slik promotering.

En mer omfattende liste over vanlige feil som Google trolig kommer til å reagere negativt på, finnes her.

Nettstedutgivere anbefales å teste nettstedene med så mange forskjellige enheter og operativsystemet som mulig, eventuelt med emulatorer. Dette inkluderer videobasert innhold.

Til toppen