VIPPS

Vipps fortsatt ikke friskmeldt – trøbbel i snart to døgn

– Det er en feil i systemet, sier DNB til digi.no.

Problemene med Vipps vedvarer, selv snart to døgn etter at betalingsappen sluttet å fungere.
Problemene med Vipps vedvarer, selv snart to døgn etter at betalingsappen sluttet å fungere. Bilde: Stian Lysberg Solum, NTB scanpix
17. juni 2016 - 09:26 | Endret 17. juni 2016 - 10:08

Fredag morgen nekter DNB fremdeles å si noe som helst om årsaken eller årsakene til at Vipps ikke fungerer.

Betalingsløsningen gikk ned for telling onsdag ved 15-tiden. Snart to døgn senere er tjenesten slett ikke friskmeldt.

Dette til tross for at NTB nettopp sendte ut en melding om at tjenesten «er på bedringens vei».

Sliter fortsatt

– Selv om det ser ut som betaling fungerer er det mange andre funksjoner som fortsatt ikke gjør det. Betaling vil nok fortsatt være ustabilt en liten stund til. Vi er ikke helt i mål ennå, sier DNBs kommunikasjonsrådgiver Marit Giske til digi.no.

Det hjelper lite at betaling angivelig fungerer, når innlogging til mobilappen fortsatt er preget av stor ustabilitet.

– Ja, som sagt må det fortsatt påregnes ustabilitet, men det er også mange som får det til. Tjenesten har siden onsdag vært ustabil hele veien, men det fungerer nå for mange flere enn i går.

Forsikrer at transaksjonene ikke blir borte

digi.no har for øvrig sendt 1 krone og kilder har sendt oss 1 krone, for å teste om Vipps fungerer, både i går og i dag. Pengene trekkes fra konto, men har fremdeles ikke dukket opp på kontoen til mottaker.

– Den krona blir ikke borte, forsikrer Giske.

Vipps ble lansert i mai 2015. Denne ukens omfattende problemer er første gang tjenesten har vært nede i lengre tid. I forrige uke ble Vipps også lansert for bedrifter i en pilotfase.

Hva som teknisk sett har gått galt med betalingstjenesten ønsker ikke DNB å dele med oss nå. Heller ikke når digi.no ber om en helt overordnet forklaring, altså om det kan være programvarefeil, svikt på maskinvare eller nettverksutstyr, sabotasje, menneskelig svikt eller andre forhold som ligger bak.

– Foreløpig ønsker vi ikke å si noe om det. Jeg har heller ikke detaljene, sier Giske.

«Det er en feil i systemet»

– Helt overordnet, da. Hva er galt?

– Det er en feil i systemet. Det er dramatisk i den forstand at løsningen er nede. Det er et problem vi må løse selv og sammen med leverandørene våre, sier kommunikasjonsrådgiver Giske til digi.no.

Etter at denne artikkelen ble publisert ringer hun tilbake og presiserer at DNB ikke betegner situasjonen som dramatisk.

Giske kunne ikke fredag morgen gi et tidsestimat for når Vipps blir friskmeldt.

Granskes for rovdrift på IT-konsulenter

Samme dag som Vipps krasjet avslørte NRK at de indiske IT-konsulentene i Tata Consultency Services, som er innleid av DNB for å jobbe med Vipps, skal ha jobbet 14 til 16 timers arbeidsdager hver dag, hele uken.

– Hvis dette stemmer er det grov sosial dumping, uttalte forbundsleder Jan Olav Andersen i El & IT-forbundet til statskanalen.

DNBs informasjonsdirektør Even Westerveld benektet samtidig at det foregår sosial dumping i Vipps-prosjektet. Ifølge ham er det adgang til å jobbe mye i perioder, så lenge man holder seg innenfor begrensningene i lovverket.

digi.no spurte i går kommunikasjonsrådgiver Marit Giske om det kunne være en sammenheng mellom påstandene om lange arbeidsdager og nedetiden Vipps opplever. – Nei, det har ingen sammenheng, forsikret hun.

Vet du noe om denne saken? Tips digi.no på e-post eller i kommentarfeltet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.