Active ISP lover bedre oppetid

Active ISP har fremdeles problemer med oppetid og support. Men dette skal bli markant bedre, og selskapet lover optimal oppetid i løpet av nærmeste fremtid.

Active ISP har fremdeles problemer med oppetid og kundebehandling. Flere kunder digi.no har vært i kontakt med begynner å få nok etter flere måneder med mye nedetid, ustabilt system og slett kundehåndtering.

Etter at digi.no tok opp saken tidligere i år mener selskapet at de har kommet over problemene.
Les mer om Active ISPs kundeproblemer:
ActiveISP må løse kunderotet
ActiveISP møter massiv kritikk for slett kundehåndtering

- Vi opplevde en enorm kundepågang i begynnelsen av dette året. Vi hadde ikke en organisasjon som kunne dekke oppunder dette, samtidig som vi hadde en maskinpark som ikke greide kundemassen, sier Rolf Larsen, administrerende direktør i Active ISP på en presentasjon av selskapet tirsdag.

Disse problemene har blant annet Roy Strømsnes, som står bak et magasin for videospill på nettet, fått erfare. Han forteller til digi.no at problemene for det meste går i oppetid. Hans sider huses av Active ISP.

- Det er håpløst når sidene er nede så ofte. Det er ikke sjelden at nettsiden er nede en halvtime eller time. Men i perioder er det helt ekstremt, sier Strømsnes til digi.no. Han vurderer nå å bytte leverandør.

- Det er mange som taper penger på dette. Hvis for eksempel nettbutikken deres ikke er oppe kan ingen kjøpe noe. Dessuten er det ikke et godt tegn til brukerne at sidene er nede, sier Strømsnes til digi.no.

Flere digi.no har snakket med den siste uken opplever de samme problemene Strømnes har erfart.

På fredag hadde flere av kundene til Active ISP problemer på grunn av en feil Telenor hadde hos internettselskapet KPNQwest. Da tok det mer enn fem timer før systemet var på plass igjen.

Men problemene i Active ISP skal få sin slutt, det lover Rolf Larsen. Han forteller at selskapet først nå har ressursser til å oppgradere systemene sine, en jobb som snart ferdigstilles. Blant annet skal Active ISP tilby ASP-løsninger i løpet av august. Dette krever at selskapets oppetid blir optimal, siden applikasjonene skal leveres over Internett.

- Vi har nedlagt mye ressurser, blant annet for å få en god første- og annenlinje support. Vi har åpnet et supportsenter i Nederland samt at vi øker staben på teknisk support kraftig i Oslo. Vi har også forbedret, og forbedrer fortløpende nettet, sier Larsen som opplyser at selskapet har investert betydelige midler i å øke kvaliteten på tjenestene.

- Det er ikke lett for oss å unngå at det skjer ting med linjer og annet, som skaper nedetid. Men vi har investert mye i et nytt system som skal forhindre dette i fremtiden, forklarer Jarle Ødegaard, markedssjef i Active ISP til digi.no. Det nye systemet selskapet satser på skal gjøre serverene til Active ISP uberørte av feil på en linje fra en av leverandørene. Skjer det en feil i et ledd skal ikke denne feilen påvirke andre ledd. Dessuten skal selskapet inngå flere avtaler med leverandører som KPNQwest og Uunet.

Til toppen