Akerø vil bli Thon på nett

Sammen med finansmannen Simon Yuan satser Dan Børge Akerø på å bygge opp Norges største elektroniske varehus.

Online Club heter det elektroniske varehuset som har inngått avtaler med Norsk Rikstoto, Posten og Statens Datasentral om distribusjon av informasjon, varer og pengespill over Internett.

Varehuset vil ikke stå ferdig før ved juletider, men etter at digi:media omtalte den hemmelige avtalen med Norsk Rikstoto, gikk Online Club ut og presenterte sitt handlekonsept for pressen.

Selskapet ble etablert i mai i fjor. Hovedaksjonærer i selskapet er finansmannen Simon Yuen (52%) og Dan Børge Akerø (23%). Helge Gallefoss, gründer i Media Lab, Harald Strømme i Kunnskapsforlaget og reklamemannen Kjetil Try har henholdsvis åtte, fire og tre prosent av aksjene hver.

Aksjekapitalen er seks millioner, men etter at Norsk Personal-gruppen, og Lars B. Gjerde nylig betalte seks millioner kroner for ti prosent av selskapet i en rettet emisjon, verdsettes selskapet til 60 millioner kroner.

- Det er første gang i Norge at noen vil selge på klubbkonsept over Internett, sier daglig leder Arild Spandow til digi:media.

Ved å satse på tilgjengelighet, pris og tilgjengelighet, samt eksklusive medlemsfordeler, håper han at internettbrukere flest skal være villige til å betale medlemskontigent til handleklubben. Selv mener han det elektroniske konseptet er "smartere enn Smart Club".

- Vi begynner i det små, men vi har flere store aktører med oss og satser på å bli størst innenfor dette markedet i Norge, sier Spandow.

Selskapet vil blant annet tilby informasjonstjenesten NTB Tekst, Brønnøysund-registrene og Postens Billettservice, som i fremtiden skal kunne tilby alt hva et vanlig varehus inneholder. Posten skal stå for distribusjon av varene.

Den eksklusive avtalen med Norsk Rikstoto varer fram til 1999. Det kan imidlertid se ut til at OLC må belage seg på konkurranse om totospillerne, etter at Narvesen sa til digi:media at de vil legge ut sine kommisjonærer på Internett, dersom det elektroniske varehuset skulle ta for store markedsandeler.

Ved siden av Internett, vil Online Club også distribueres via elektroniske bokser til fjernsynsskjermen. Mens tv-titterne må vente til jul, kan imidlertid nettbrukere handle fra OLC i løpet av noen måneder.

- Vi er foreløpig i en oppbyggingsfase, men vi håper på å komme opp på nett i løpet av våren, sier Spandow til digi:media.

Til toppen