JUSS OG SAMFUNN

– Alt Nav har gjort har vært fiasko

Milliardene de skal bruke på konsulenter er et endeløst rop om hjelp, mener IKT-Norge.

IKT-Norges medlemmer nyter godt av statens omfattende konsulentbruk. Heidi Austlid er likevel svært kritisk til hva Nav klarer å få ut av milliardene. Nå må etaten bli «enkel på utsiden og smart på innsiden» sier hun.
IKT-Norges medlemmer nyter godt av statens omfattende konsulentbruk. Heidi Austlid er likevel svært kritisk til hva Nav klarer å få ut av milliardene. Nå må etaten bli «enkel på utsiden og smart på innsiden» sier hun. Bilde: Espen Zachariassen
10. nov. 2015 - 10:21

Saken har blitt oppdatert med svar fra Nav etter publisering (Se nederst).

Administrerende direktør Heidi Austlid i IKT-Norge er ikke nådig etter å ha kikket på tall digi.no har fremskaffet om den planlagte konsulentbruken i Nav.

Disse 36 selskapene får kjempe om gullkantede Nav-oppdrag >>

– Det er et endeløst rop om hjelp, ser hun.

Listen over 12 nye rammeavtaler viser at etaten skal bruke opptil 1,83 milliarder kroner på innkjøp av konsulentbistand de neste årene. Dette er penger som omfatter både organisatoriske endringer, strategiarbeid, men også prosjektstyring og teknologiutvikling.

– Hvis du slår sammen tallene skal de bruke over 800 millioner kroner på organisasjonsutviklingstiltak. Så bruker de cirka 500 millioner kroner på teknologiutvikling, sier en overrasket Austlid.

«Alt har vært en fiasko»

– Dersom Nav hadde vært en ny etat som ikke hadde holdt på lenge, så kunne man kanskje sagt at dette er ok. Det handler om organisasjonsutvikling og framtiden deres. Men når etaten har holdt på så lenge som de har, ser jeg på dette som en innrømmelse av at alt de har gjort tidligere, ikke har lykkes noe sted. Alt har vært en fiasko, er den drepende kommentaren fra Austlid til den planlagte pengebruken.

Fra tidligere er det kjent at en stor andel av Navs driftsbudsjett går til konsulenter. Bare i fjor brukte etaten nær 1,5 milliarder kroner på konsulentbistand. Nav har brukt over 10 milliarder kroner på konsulenter siden 2007. I fjor avdekket Dagens Næringsliv at Accenture, som er konsulentselskapet Nav har brukt mest, har levert systemutvikling, prosjektstyring og rådgivning til etaten for tre milliarder kroner.

I våres fikk Nav-direktør Joakim Lystad sparken etter gjentatte milliardsprekker og store problemer i oppstarten av IKT-moderniseringsprosjektet etaten skal gjennomføre fram mot 2018.

Regjeringen har i neste års statsbudsjett satt av nye 150 millioner kroner til oppstart av prosjektfase 2 for modernisering av IT-systemene til Nav.

Kommentar: Nav-prosjektet vil koste 50 milliarder kroner >>

– Har ikke råd til ny Nav-smell

IKT Norge-sjefen sier at det er uklart om disse midlene inngår eller kommer i tillegg til de opptil 1,83 milliard kronene Nav forventer å bruke på innkjøp av konsulenter de neste årene. Hun er uansett overrasket over omfanget.

– Det Nav må sørge for nå er å lage tjenester som funker for Nav sine brukere, samt også internsystemer som funker for Nav sine ansatte. Nav må bli enkelt på utsiden og smart på innsiden. At de ikke har kommet lenger overrasker meg, sier Heidi Austlid.

Hun mener at tilliten til Nav er tynnslitt nok som den er.

– Norge har rett og slutt ikke råd til at Nav skal gå på en ny smell. Det er viktig at moderniseringen ender opp med å gjøre det bedre å jobbe internt i etaten, og ikke minst at Nav blir bedre for brukerne, det har vi ikke sett mye til foreløpig, avslutter Austlid.

Nav har funnet ny IT-sjef >>

Tilsvar fra Nav

Nav stiller seg uforstående til kritikken fra IKT-Norge.

– Vi har forsøkt å komme i kontakt med Austlid for å få bekreftet om hun er korrekt sitert. Hvis det er tilfellet, vitner det om svært mangelfull kunnskap om hvordan vi jobber og hvordan vi tenker. For det første er det snakk om rammeavtaler over flere år som skal gi oss handlingsrom til å gjennomføre helt nødvendige utviklingstiltak. Avtalene gjelder ikke bare IKT, men også andre områder i etaten. Konkurranse om rammeavtaler må angi et verdianslag, men dette innebærer ikke forpliktelse til å kjøpe i henhold til verdianslaget. Beløpene hun refererer blir derfor ikke korrekt fremstilt, skriver IKT-direktøren i Nav, Torbjørn Larsen i en e-post til digi.no, og fortsetter:

– Austlid kan heller ikke være spesielt godt orientert om våre IKT-leveranser. 1. januar leverte vi en omfattende uførereform for 300 000 brukere, innenfor tid og kost. Den siste tiden har vi levert andre vellykkede IKT-prosjekter. Disse har gitt nye tjenester til brukere og nye verktøy til ansatte. Blant annet selvbetjeningsløsninger for foreldrepenger, arbeidsavklaringspenger og dagpenger, A-ordningen sammen med andre offentlige etater, pilot på Sikker digital post og saksbehandlingssystemet Modia.

– Vi vil gjerne invitere Austlid til et møte, slik at hun er orientert om våre strategier, metodikk og leveranser. Det vil både IKT-Norge, deres medlemmer og offentligheten være tjent med, avslutter Larsen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.