AltaVista som er eid av den store amerikanske internettaktøren CMGI, har lagt opp til en kraftig ekspansjon i Europa. Portaltjenesten er i dag representert i England, Sverige, Tyskland, Frankrike, Holland og nå Italia, hvor de åpnet tjenesten for bare noen dager siden.
Hele 12 land skal inn i porteføljen og det innen året er omme.
Det forteller den svenske AltaVista-generalen i Norden, Magnus Larsson.
- Vi har en aggressiv ekspansjonsplan for Europa. Men jeg kan ikke fortelle når vi lanserer de forskjellige sitene, sier Larsson til digi.no.
Å ekspandere for AltaVista er ikke så tungvint som ved andre ekspansjoner. I Sverige har selskapet fem ansatte, og de fleste oppgavene er satt ut til eksterne krefter. Teknologien bak hvert lands AltaVista-versjon er lik, og det tekniske blir styrt fra London.
Men hvert land skal ha en lokal indeks.
- Er markedet modent i Norge, så kommer vi til å starte der. Men det er godt mulig at vi kaster oss på noe annet før vi tar Norge, forteller Larsson til digi.no.
AltaVista har et sterkt merkenavn, ikke bare i Norge men også internasjonalt.
- Vi blir godt besøkt av nordmenn på vår dot com-versjon, bekrefter Larsson.
Ifølge Norsk Gallup er det 687.000 nordmenn som minst én gang i uken er innom en av AltaVista-tjenestene. Den samme undersøkelsen, som er gjort per telefon, viser at 232.000 nordmenn sier at de surfer innom AltaVista daglig. Det viser tall fra første kvartal i år.