Svenske nettselskaper og webbyråer har den siste tiden tiltrukket seg amerikanske investorer. Blant annet har selskapene Icon Medialab, Cell, Framfab (Framtidsfabriken AB) og Information Highway vært attraktive investeringsobjekter.
Nå kan det se ut til at webbyrået Framfab og toppsjef Tim Frank Andersen mister sine utenlandske investorer, som gjerne vil ta ut en pen aksjegevinst. Fra å ha 33,9 prosent av aksjene i selskapet, har utenlandske eiere nå 26,5 prosent, skriver Dagens Industri.
Ifølge en analytiker i Nordic Partners i New York, anser amerikanske investorer at Framfab har nådd sin topp, mens Icon og Information Highway fremdeles har vekstpotensial.
I løpet av det siste kvartalet har aksjekursen i Framfab nesten doblet seg og har den siste tiden ligget rundt 700 kroner. Da Stockholmsbørsen stengte i går lå Framfab-aksjen på 710 svenske kroner - en nedgang på 2,5 prosent, eller 18 kroner.
Blant selskapene som har utenlandske eiere tungt inne, er Information Highway, der hele 58 prosent av aksjene er i hendene på ikke-svensker, skriver Dagens Nyheter.
Også Cell Interactive har fått økt utenlandsk eierskap det siste kvartalet. I dette selskapet har antall aksjer på utenlandske hender økt fra 21,5 prosent i juni i år til 37,7 prosent i november.