En oppsiktsvekkende rapport om Internett-bruk ble onsdag publisert av det globale konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers. Analysen viser at aksessen til Internett er på topp i USA, i forhold til de fire andre landene som er med i undersøkelsen. Men de samme brukerne bruker én time mindre på nettet nå, enn det de gjorde for ett år siden.
PwCs studie viser at 44 prosent av amerikanerne går på nettet, i forhold til 38 prosent i Australia, 31 prosent i Storbritannia, 31 prosent i Tyskland og 16 prosent i Frankrike. En tilsvarende undersøkelse for 1999 viste at penetrasjonen i USA var på 43 prosent. Med andre ord: fra 1999 til 2000 har antallet på nettet i USA bare steget med ett prosentpoeng. Det melder Financial Times.
- Penetrasjonen i USA ser ut til å ha nesten nådd toppen, eller i alle fall lagt seg stabilt. I USA gikk bruken ned fra 5,3 timer i uken til 4,2 timer i uken. Dette i motsetning til en økning i Europa fra 2,4 timer i uken til 3,2 timer i uken, sier Robert Boyle som leder PwCs avdeling for europeisk media.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Men Boyle legger til at det vil ta ytterligere ett eller to år for å se om dett er en trend, skriver Financial Times.
Rapporten viser også at ni av ti husstander bruker nettet hovedsakelig til å sende e-mail og til å finne informasjon.