Android danker ut iPhone i USA

Googles mobilplattform er nå mer populær enn Apples, viser tall fra NPD Group.

I en pressemelding i går skriver analyseselskapet NPD Group at Googles plattform for mobiltelefoner, Android, har erobret andre plassen på deres «Mobile Phone Track» i første kvartal, i kategorien smartphone.

Analysen Mobile Phone Track er gjennomført hver måned siden april 2005. Resultatene er i hovedsak begrenset til betalende kunder. Den bygger på spørreundersøkelser blant et representativt utvalg på 150 000 amerikanere for å kartlegge salget av mobiltelefoner til forbrukermarkedet, fordelt på blant annet merke, kanal, detaljist, operatør og abonnementstype. Analysen omfatter ikke mobiltelefoner solgt til bedriftsmarkedet, og gjelder bare USA.

Ifølge NPD Group viser analysen at Android i første kvartal i år oppnådde en markedsandel på 28 prosent, mot 36 prosent for RIM (Blackberry) og 21 prosent for Apple iPhone. I forrige kvartal hadde Android og iPhone samme markedsandel, på 21 prosent. I tredje kvartal lå Android langt etter ikke bare Blackberry og iPhone, men også Windows mobile. Android er den eneste smartphonetypen som øker sin markedsandel fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år, og overtar andreplassen fra Apple.

Det amerikanske nyhetsmagasinet Cnet publiserer denne grafiske framstillingen som ikke ser ut til å være direkte tilgjengelig fra NPD Groups nettsider (iPhone er oppgitt som «OS X»):

Ifølge analysedirektør Ross Rubin i NPG Group, er markedsføringen til mobiloperatørene avgjørende for salget av smartphone til det amerikanske forbrukermarkedet. Verizon Wireless har satset hardt på få fram Android i konkurranse med AT&T som var Apples hovedkanal for iPhone. Verizon har også promotert RIM.

Fordelt per mobiloperatør har AT&T 32 prosent av det amerikanske forbrukermarkedet for smartphone, mot 30 prosent for Verizon Wireless, 17 prosent for T-Mobile og 15 prosent for Sprint.

Operatørene konkurrerer på pris, dels på selve mobiltelefonen, dels på dataoverføring. Rubin peker på at operatørene må tilby rimeligere dataoverføring for å skape ny vekst i det amerikanske smartphonesalget.

Til toppen