KARRIERE

Åpner norsk testsenter for programvare

Sogeti-sjef Ola Furu satser friskt på et område han mener er strategisk viktig.

Sogeti-sjef Ola Furu klippet snoren og erklærte sitt nye testsenter for åpnet. Med god hjelp fra testlederne Gro Rognstad (t.v) og Trude Rosendal.
Sogeti-sjef Ola Furu klippet snoren og erklærte sitt nye testsenter for åpnet. Med god hjelp fra testlederne Gro Rognstad (t.v) og Trude Rosendal.
27. nov. 2008 - 08:20

Konsulentselskapet Sogeti åpnet denne uken et nytt testsenter og -akademi sentralt i Oslo. Målet er å bli et kompetansesenter innen test av programvare.

Den norske avdelingen av Sogeti ble etablert i fjor ved å skille ut testmiljøet fra Capgemini Norge. Fra starten var de 17 testledere. Nå er de rundt 55 ansatte, og samtidig forventer de en ytterligere dobling innen to år.

Test av programvare har de siste årene vokst kraftig som fagområde. Stadig flere virksomheter oppdager at færre programvarefeil er god butikk.

Men selv om det er penger å spare, får også aktører i dette markedet merke de økonomiske nedgangstidene.

– Opprinnelig var planen å bare selge konsulenttimer innen test på timebasis. Men slik ble det ikke. Det siste halve året har etterspørselen av konsulenttjenester tørket inn, sa administrerende direktør Ola Furu under åpningen.

– Særlig har kunder innen bank, finans og forsikring blitt mer forsiktige med konsulentbruken, og vi merker at beslutningen sitter lenger inne hos dem, sier Furu til digi.no.

Samtidig opplever Sogeti-sjefen en økende etterspørsel blant konsulenter som vil jobbe for dem. Etableringen av et eget testsenter for programvare er hans offensive måte å takle situasjonen på.

Ifølge Furu er Sogeti det eneste konsulenthuset som utelukkende fokuserer på test. Han mener dette virker som en magnet på den beste kompetansen i landet.

– Bare de tre-fire siste dagene har vi fått fem søknader, sier han, og legger til at de alltids har bruk for folk med erfaring.

Som mange andre konsulentselskaper, har de benyttet seg av egne trainee-programmer for å rekruttere folkene de trenger.

– Det har vært vanskelig å få tak i kompetanse de siste årene. Vi har kjørt rundt femten traineer i to-tre kull, og etter hvert gjort dem til erfarne konsulenter.

Opprinnelig ville de starte opp et nytt kull i januar, men nå innfører de en pause. Det grunngir Sogeti-sjefen med tørken i finansmarkedet.

Furu forklarer at de merker finanskrisen godt. Samtidig henter de 40 prosent av omsetningen fra offentlig sektor. Det gjør dem mindre sårbare.

- Mange av kundene våre bremser, men tjenestene vi leverer er strategisk viktige. Test og testforbedring står høyt oppe på IT-sjefenes agenda, sier Furu.

Derfor forventer han en vekst, og budsjetterer for neste år med en økning på 25 prosent.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.