Også Googles eierselskap Alphabet, samt Bytedance, som står bak Tiktok, må innordne seg loven, ifølge en pressemelding fra EU-kommisjonen. Verken X, tidligere Twitter, eller Snapchat er omfattet.
Selskapene som er oppført på listen, regnes som såkalte portvoktere når det gjelder teknologi og sosiale medier.
Den nye loven – Digital Markets Act (DMA) – trer i kraft 6. mars 2024. Dermed har selskapene et halvt år på seg til å innordne seg de nye reglene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Opera-nettleseren på iOS har hatt massiv økning i Europa etter DMA-reguleringene.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834224/Clipboard01.jpg)
Nye EU-regler: Iphone-brukere har kastet seg over norsk nettleser
Loven innebærer blant annet at selskapene ikke skal kunne hindre konkurrenter innen sitt område, de skal ikke ha lov til å spore brukere utenfor sin egen plattform uten godkjenning, og de skal heller ikke kunne gjøre det umulig å avinstallere visse apper eller program på smarttelefoner eller på datamaskiner.
Apple frykter at den nye loven kommer til å bidra til sikkerhetsproblemer for brukerne.
– Vi er fortsatt svært bekymret for den sikkerhetsrisikoen som DMA utgjør for våre brukere når det gjelder personvern og dataopplysninger, skriver Apple i en uttalelse, ifølge nyhetsbyrået AFP.
![Mange brukere i Europa ser ut til å foretrekke nettlesere fra andre produsenter enn Apple, etter at DMA-reguleringene trådte i kraft.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836083/Clipboard01.jpg)
Rapport: Iphone-brukere rømmer fra Safari