MASKINVARE

Apple låner førsteplassen av Samsung i slapt mobilmarked

Men bare én av de fem største kan vise til vekst.

Apple har som vanlig levert et godt fjerdekvartal, men målt i antallet leverte enheter, er det likevel svakere enn i 2016.
Apple har som vanlig levert et godt fjerdekvartal, men målt i antallet leverte enheter, er det likevel svakere enn i 2016. Foto: Kurt Lekanger
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
2. feb. 2018 - 14:31

Leveransene av smartmobiler gikk ned med 6,3 prosent i forrige kvartal, sammenlignet med fjerde kvartal i 2016. Det skriver analyseselskapet IDC i en foreløpig rapport. Årsaken kan være at mange av leverandørene primært har utstyrt toppmodellene med ny funksjonalitet som ikke har fristet kundene i særlig grad.

Luksus

– Den siste bunken med snobbete flaggskip har kanskje ført til at forbrukerne har trykket på pauseknappen i desemberkvartalet, sier Anthony Scarsella, forskningssjef for mobiltelefoner hos IDC, i en pressemelding.

–Med flaggskip i øverste toppklassen over hele linjen i 2017, har mange av disse rammeløse vidunderne framstått mer som luksus enn som en nødvendighet blant dem som oppgraderer. Selv om vi har sett heldekkende skjermer, avansert biometri og forbedret kunstig intelligens, kan nye og høyere prisnivåer veie tyngre enn fordelene av å ha den nyeste og beste enheten i hånden, fortsetter Scarsella.

Låner førsteplassen

Utviklingen i smartmobilmarkedet i fjerde kvartal av 2017. <i>Illustrasjon:  IDC</i>
Utviklingen i smartmobilmarkedet i fjerde kvartal av 2017. Illustrasjon:  IDC

Målt i markedsandel er de tre månedene før jul det sterkeste kvartalet til Apple. Akkurat som i året før, var det Apple som hadde de høyeste markedsandelene i fjerde kvartal, mens Samsung er markedsledende resten av året.

Apple leverte 77,3 millioner Iphone-enheter i forrige kvartal. Dette er riktignok 1,3 prosent færre enheter enn i samme kvartal i 2016. Men nedgangen i leveransene er betydelig lavere for Apple enn for de fleste av de øvrige leverandørene.

Diagrammet viser markedsandelene til de fem største smartmobilleverandørene de fem siste kvartalene. Apple og Samsung ser ut til å kjempe om de samme markedsandelene, mens de øvrige tre er mindre påvirket av de store svingningene til de to markedslederne. <i>Illustrasjon:  IDC</i>
Diagrammet viser markedsandelene til de fem største smartmobilleverandørene de fem siste kvartalene. Apple og Samsung ser ut til å kjempe om de samme markedsandelene, mens de øvrige tre er mindre påvirket av de store svingningene til de to markedslederne. Illustrasjon:  IDC

Heller ikke Samsung hadde noe spesielt dårlig kvartal, sammenlignet med tidligere fjerdekvartal og konkurrentene. Leveransenedgangen på 4,4 prosent er mindre enn for de fleste av konkurrentene. Med mindre selskapet får leveranseproblemer med Galaxy S9, som er rett rundt hjørnet, kommer nok Samsung til å innta førsteplassen igjen når det inneværende kvartalet skal oppsummeres. 

Nesten dobling

De tre neste plassene på IDCs liste innehar de kinesiske leverandørene Huawei, Xiaomi og Oppo. Mens også Huawei og Oppo har gått med en smell, med nedgang i leveransene på mellom 10 og 20 prosent, har Xiaomi hatt et fantastisk kvartal hvor leveransene nesten har blitt doblet.

Ifølge IDC skyldes dette primært vekst utenfor Kina, ikke minst i India og Russland.

2017 totalt

Ser man på hele 2017 under ett, er bildet noe annerledes. Samsung er med god margin den største leverandøren i smartmobilmarkedet og øker forspranget til Apple, som nesten står stille.

Utviklingen i smartmobilmarkedet i 2017. <i>Illustrasjon:  IDC</i>
Utviklingen i smartmobilmarkedet i 2017. Illustrasjon:  IDC

Huawei begynner å nærme seg Apple bakfra, samtidig som at forspranget over Oppo fortsatt er betydelig, selv om det har krympet noe. Men ingen vokste raskere enn Xiaomi, verken i prosent, markedsandel eller i absolutte leveransetall. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.