Apple tenker annerledes - kloner Dell

Interim-sjef i Apple Computer, Steve Jobs, avduket mandag - etter uker og måneder med rykter - planene om et nytt Apple. Ved hjelp av en tredelt strategi, skal selskapet tenke annerledes. Etter siste dagers opphausing var presentasjonen en nedtur for mange.

På Apples nettsted mandag var den vanlige informasjon fjernet, alt som stod igjen var tre symboler omgitt av teksten: "Think different. Really different." Symbolene var en sjokolade-chip-kjeks (chocolate chip cookie), en handlevogn, og en skrutrekker.

<</FONT>img src=http://www.digi.no/img/digi/apple/cart.gif align=center vspace=10>



Under Jobs' særdeles opphausete mediebegivenhet i Cupertino California mandag, ble symbolikken forklart.

"En meget annerledes chip" - symbolisert ved sjokolade-chip-kjeksen - viser til den nye G3-brikken som Apple benytter i maskinserien lansert mandag. Handlevognen representerer "En meget annerledes butikk" - Apples nye Internett-butikk, og skrutrekkeren - "En meget annerledes fabrikk" - viser til Apples nye ordrebaserte produksjonsmodell.

Ordrebasert produksjon kan bety vesentlige besparelser i kapitalbinding og ukurans for Apple - som er viden kjent for sin evne til å bomme i sine prognoser for komponenter. Den nye modellen er i samvar med signaler og beslutninger fra Apple de siste månedene som har understreket selskapets ønske om å kutte ned varelageret både internt og i salgskanalene. Dog er det ikke gitt at selskapet lykkes. Omlegging til en slik modell krever vesentlige endringer i systemer og logistikk.

Apples nye Internett-butikk gir selskapet muligheten til å selge maskiner direkte til brukere uten å gå via de vanlige distribusjonskanaler. Ved å kutte salgsledd oppnår selskapet bedre marginer og kan senke prisene for å bli mer konkurransedyktige. I første omgang gjelder endringene det amerikanske markedet, men etter hvert vil land i Europa også få samme modellen.

Jobs avviser at direktesalg er et problem overfor salgskanalen.

- Folk vil bruke vår nettbutikk som en gigantisk produkt- og konfigureringskatalog, men de vil fortsatt kjøpe varene fra forhandlere. Brukere vil gjerne ha lokal kundestøtte, sa Jobs i et intervju med TV-stasjonen CNBC etter presentasjonen.

Under presentasjonen la Jobs ikke skjul på at han er forbannet på Michael Dell, som svarte, for noen uker siden - på spørsmål om hva han ville gjøre om han var sjef for Apple, at "han ville legge ned selskapet og gi pengene tilbake til aksjonærene."

- Dell har ikke vært innovatører på produktsiden, men de har vært det på distribusjonssiden. De har kopiert oss, nå kopierer vi dem, sa Jobs.

Jobs fremhevet at det er Apples WebObjects-teknologi som lå bak Dells nettbutikk - inntil nylig - og at Apple besitter den nødvendige kompetanse for å implementere en Internett-butikk. Som kjent har Dell hatt kjempesuksess med sin nettbutikk hvor selskapet selger utsyr for $3 millioner hver dag.

Det de fleste var kommet for å høre om: strategiske allianser og Apples nettcomputer, ble ikke nevnt med ett ord - noe som skuffet mange av de langveisfarne.

Til toppen