SKYTJENESTER

Azure fikk store tekniske problemer

Kunder av Microsofts skyplattform Azure forteller om teknisk krøll med en komponent for innlogging og autentisering av brukere.

Kartet indikerer at Microsoft-kunder en rekke steder er berørt av problemene med Azure-tjenesten.
Kartet indikerer at Microsoft-kunder en rekke steder er berørt av problemene med Azure-tjenesten. Faksimile: Downdetector.co.uk
19. nov. 2018 - 11:45 | Endret 20. nov. 2018 - 09:31

(Oppdatert: Etter teknisk svikt i nærmere 17 timer har Microsoft friskmeldt sin multifaktor-autentiseringstjeneste. I en foreløpig konklusjon heter det seg at årsaken bak de tekniske problemene skyldes overbelastning. Antall forespørsler mellom sentrale servere og en cache i Europa overgikk en operativ terskelverdi. Dette skapte forsinkelser og tidsavbrudd. Det oppsto ytterligere problemer etter mislykkede forsøk på failover til Nord-Amerika, da serverne ikke taklet økt trafikk, opplyser leverandøren på statussidene for Azure.)

Problemene oppsto klokken 05.39 og ble ikke endelig løst før nærmere klokken 22.30 på kvelden norsk tid.

Et antall kunder i Europa og regionen Asia-Stillehavet fikk store problemer med å logge seg inn på ressurser som blant annet Azure Active Directory.

Berørt er systemer med Multi-Factor Autentication (MFA-tjenesten) satt opp som et krav i regelsettet.

Mer enn 10 timer senere er det fortsatt uvisst hva som ligger bak. Det blir opplyst at selskapets teknikere jobber med å finne rotårsaken.

Flere norske teknologibedrifter er blant de berørte.

– Vi får problemer med tjenester som er basert på Microsofts to-faktor påloggingstjeneste. Det oppstår etter hvert som sesjoner går ut på tid, noe som kan variere fra null til 60 dager. Vi vurderer å slå av to-faktor-kravet på de som opplever problemer fortløpende, skriver en berørt til digi.no.

Også andre lesere har sendt inn tips om nedetid. Enkelte viser også til ytterligere detaljer, som skal stamme fra feilmelding i Office 365. Her blir det blant annet opplyst følgende:

«Oppdatert status: Vi forsøker å redusere antall forespørsler i et forsøk på å lette på trykket. I tillegg samler vi inn ferske data for å bistå i undersøkelsene, og vi fortsetter å se på mulige alternativer for å flytte tjenester. De som er berørt er spesifikt kunder i Europa, Midtøsten og Afrika, eller Asia Stillehavet-regionene.»

Sliter med å få gjort jobbene sine

Andre forteller om problemene på sosiale medier. Her fra en tysk Azure-bruker som forteller at de har kunder med flere tusen ansatte, som mandag morgen ikke får jobbet på grunn av nedetiden i Azure MFA.

Microsoft: – Jobber med å løse problemet

Live Tone Otterholt er kommunikasjonsrådgiver i Microsoft Norge. Hun sendte en uttalelse fra selskapet til digi.no ved 12.20-tiden.

– Vi er kjent med at noen kunder i Europa og Asia har problemer med å få tilgang til tjenester via Multi Factor Authentication. Vi jobber med å løse problemet. Oppdateringer er tilgjengelig på https://status.azure.com

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.