BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bedriftskunder uten nettbank

Bedriftskunder hos banker som blir driftet av EDB, melder om flere dager med ustabil drift.

11. nov. 2005 - 13:34

EDB drifter en rekke banker som igjen har kunder mot privat og bedriftssegmentet.

I et tips til digi.no melder en frustrert kunde om at nettbanken for Handelsbankens bedriftskunder er nede for tredje dag på rad.

I tillegg sliter Nornett, som er bankløsningen for bedriftskunder til DnBNor. DnB Nornett er en av de største forretningsbankene som EDB drifter.

- Nettet har vært ustabil, for å si det mildt, siden onsdag. I hele går gikk det så å si ikke an å legge inn regninger, samme med mye av dagen i dag. Onsdag var også en dårlig dag for oss som skulle betale regninger, forteller en fortvilet DnBNor-kunde til digi.no.

Informasjonssjef Helge L’orange i IT-drift EDB bekrefter at banken har hatt en driftssvikt i de elektroniske nettjenestene.

Privatkunder skal ikke være berørt, men store deler av bedriftskundemarkedet er det.

L’orange kan ikke svare på hvor mange banker eller sluttbrukere som er berørt, men sier at EDB nå samarbeider tett med forretningsbankene for å restarte tjenestene.

Han kan ikke fortelle hva som er feil, men understreker at EDB har identifisert årsaken og jobber med å iverksette tiltak for å få alt tilbake i ordinær drift.

L’orange mener at det er fullt mulig å benytte de fleste av bankenes kjernebankløsninger og funksjoner. Det er de elektroniske banktjenestene som er rammet.

- Vi samarbeider tett med bankene og setter alle kluter til for å løse problemet, sier L’orange til digi.no.

- Hvordan har dette rammet kundene, og hva vil dere kunne tilby som en erstatning?

- Vi vet ennå ikke hvordan driftsstansen har rammet våre kunder, og hva vi gir i kompensasjon er knyttet opp i avtaler mellom bankene og deres kunder i første rekke, forteller L’orange til digi.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.