Beskjeden netthandel-start for Nordea

Som eneste bank er Nordea både kortutsteder og kortinnløser for nettbutikker, men opplever en treg start.

En bedrift som ønsker å starte opp med nettbutikk trenger foruten selve IT-butikkløsningen både terminaler og kortavtaler med bankene.

Teller er Norges største kortinnløser, og har ansvar for Visa- og MasterCard-kort. De har i dag avtale med 60 000 fysiske butikker, hvorav bare 1100 er rene norske nettbutikker.

I tillegg har gamle Europay Norge blitt til SEB Kort og Euroconex. Tidligere var alle transaksjoner knyttet til Europay og Teller, men i fjor varslet Nordea, som eneste bank, en aggressiv tilnærming til dette markedet.

Kortbruk kan bli en svært lønnsom forretning for Nordea, som ved å utstede kort, installere terminaler gjennom Paynett og tilby en såkalt serviceavgift kan tjene fra to til fem prosent av det butikkene omsetter.

Da digi.no snakket med assisterende banksjef Erik Johansen i Nordea i fjor uttalte han at banken var i pilottest med en rekke bedriftskunder. Hvis alt gikk etter planen håpet han på et tresifret antall kunder innen 2006.

    Les også:

Men når digi.no nå kontakter Johansen, er han litt mer nøktern.

– Vi nærmer oss 50 bedriftskunder som har startet nettbutikk, og er godt fornøyd med det, sier han.

Han mener en forsiktig tilnærming til markedet gir mer kontrollerte former, og forklarer det hele med ketsjup-effekten, altså en langsom start som plutselig eksploderer.

– Hele forutsetningen må være at bedriftene, store som små, føler at nettbutikk er den riktige måten å levere tjenester på til sine kunder, sier han.

Johansen tror at Nordea-tilbudet med både Bankaxept, Master og Visa i ett kort, kan trekke til seg mange kunder som kan bruke kortet både direkte og som et kredittkort.

Til neste år har Johansen en klar forventning om at antall kunder vil bli fordoblet. Han kan ikke uttale seg om hvor mye han tror de 50 nettbutikkene vil omsette for i løpet av 2006.

Teller på sin side omsatte for seks milliarder kroner i netthandel i hele fjor, men tall fra september viste at de allerede da omsatte for det samme.

Det er derfor grunn til å tro at netthandelen i år kan nå nye store høyder, for det er nettopp i desembermåned storhandelen kommer.

Omsetningen med Visa-kort i Norge var nærmere 400 milliarder kroner i 2005. Netthandelen sto for bare rundt syv milliarder av disse.

Til toppen