Betal aldri mer for mye

Først ut i vår nye spalte er multimedierådgiver Per Siljubergsåsen, tidligere Mogul Media. Han anbefaler webstedet ComputerESP, en direkte sammenligning av en million priser på over 100.000 dataprodukter fra de største nettbutikkene.

"

Fra dagliglivet er vi blitt godt kjent med kjøpesentre. Disse geografiske ansamlingene av enkeltbutikker er plassert ved strategiske knutepunkter som drabantbyer og langs motorveier. Kjøpesentrene er populære fordi de gir forbrukerne et totaltilbud på produkter og tjenester innen en lang rekke segmenter på ett og samme sted.

Mange aktører innen elektronisk handel har forsøkt å kopiere den tradisjonelle kjøpesenter-modellen til nettet. Dette kan gjøres enkelt ved å samle en del pekere til selvstendige nettbutikker på en og samme side.

Men trenger forbrukerne slike virtuelle kjøpesentre når enhver butikk på nettet kun ligger en peker unna?

En alternativ tilnærming vil være å etablere virtuelle kjøpesentre som segmenterte, tematiske knutepunkter i stedet for "geografiske". Ett slikt knutepunkt kan indeksere produkter og priser innen et smalt segment fra et stort antall separate nettbutikker. Slike knutepunkter, eller metatjenester, kan vi å betrakte som meglere plassert mellom forbrukerne og butikkene på nettet.

ComputerESP (se under nettsteder til høyre) er en tjeneste som er basert på et slikt konsept. Tjenesten er ikke en nettbutikk da den hverken selger produkter eller formidler betalingstransaksjoner. ComputerESP indekserer derimot over én million priser på over 100.000 dataprodukter fra de største nettbutikkene i USA og Canada.

Forbrukerne kan sammenligne og finne de beste prisene. Ønsker man å slå til på et bestemt tilbud, blir man veiledet over til den respektive nettbutikken. For hvert tilbud informeres det også om internasjonale ordre aksepteres. Dette er spesielt nyttig for nordmenn som tar sjansen på å handle på tvers av Atlanteren.

Når får vi slike virtuelle kjøpesentre på det norske markedet?
"

Til toppen