Professor i nettbasert læring, Morten Flate Paulsen NKI

Brenner for sine nettstudenter

Professor i e-læring Morten Flate Paulsen selger stadig flere nettkurs, men IT-kursene går ikke først.

Morten Flate Paulsen er et kjent navn i IT-bransjen. Som den første professoren i nettbasert læring her til lands kan han det meste om læring på nett, men Paulsen har også bakgrunn som IT-utvikler og gründer.

I 1983 startet han opp som undervisningsinspektør på den første rendyrkete IT-høgskole, Datahøgskolen som senere fikk navnet den Den Polytekniske Høgskolen og nå NITH (Norges Informasjonsteknologiske Høgskole).

Deretter begynte han med fjernundervisning på NKI som på den tiden var en rendyrket brevskole. Allerede i 1986 hadde han utviklet en læringsplattform der elevene kunne kommunisere med hverandre. Mange av prinsippene kan sammenlignes med det Classfronter og It's learning tilbyr i dag.

Rundt 120 studenter deltok i det interne nettet med konferansemuligheter, beskjeder og proprietære e-postløsninger. Studentene måtte utstyres med modemkort og eget kommunikasjonsprogram for PC-en med oppringning for å kunne kommunisere med sine medstudenter og lærere.

I 1987 hadde NKI 300 kurspåmeldinger. I år markerer NKI påmelding nummer hundre tusen på et av sine 450 nettkurs og har vokst fra 300 til 20.000 aktive kurs i året. Brevskolen omsatte for 112 millioner kroner i fjor og fikk støtte på seks millioner kroner.

NKI har blitt nordens største nettskole med 20.000 studenter og 450 studenter. 70 prosent velger fjernundervisning på nett, mens det fortsatt er 30 prosent som sender sine kursbesvarelser i brevs form.

Professor i nettbasert læring, Morten Flate Paulsen NKI
Professor i nettbasert læring, Morten Flate Paulsen NKI

- Jeg er stolt over at vi kan gi et tilbud til folk som i perioder av sitt liv har falt utenom det ordinære studietilbudet. Det kan ha mange årsaker alt fra familieforpliktelser til samfunnsstraff. Men disse får en ny sjanse og mange har fått gode jobber, sier han til digi.no.

Flate Paulsens brenner for sine NKI-studenter, og er imponert over den innsats mange sitter og gjør i sitt eget hjem.

Det har kanskje ikke like stor prestisje som å være en NTNU-student, men motivasjonen og innsatsen er virkelig grunn til å beundre, mener professoren.

Paulsen selv er utdannet sivilingeniør fra NTH i Trondheim. Han har arbeidet med nettbasert utdanning siden første halvdel av 1980-tallet, det vil si siden lenge før internettbølgen. Han har en doktorgrad i voksenutdanning fra Pennsylvania State University og er tilknyttet Centre for Distance Education ved Athabasca University i Canada.

Professor-utnevnelsen kroner over tjue års pionerarbeid. Paulsen har studert utviklingen av nettbasert utdanning i Norge og internasjonalt, og kartlagt læreres og studenters holdninger og erfaringer. Parallelt har han vært en aktiv pioner på området.

Men selv om Paulsen brenner for IT, må han medgi at dette ikke er blant de mest populære kursene. Ingen av dem står på ti på topp listen. Der er det interiørskolen og regnskapsskolen som topper listen.

- Vi er inne i en periode der flere av våre IT-relaterte høgskolestudier blir revidert. Det gjør at vi ikke tar opp studenter på disse studiene nå, sier han til digi.no.

For tiden kan nye studenter velge mellom tre IT-relaterte nettstudier og 16 IT-relaterte nettkurs.

Ved utgangen av mars 2008 hadde NKI følgende antall studenter på de tre studiene som står på listen:

  • Datakortet: 94 studenter
  • Nettjournalistikk: 49 studenter
  • IKT og læring 1: 16 studenter

I tillegg har NKI 125 høgskolestudenter innen fagområdet IT for lærere og rundt 60 høgskolestudenter på andre IT-studier. De går på studier som for tiden revideres.

Til toppen