JUSS OG SAMFUNN

Cæsars verden

Suksess-serien Hotell Cæsar benytter sommerens sendepause til å lage interaktiv TV - på Internett.

Nina Furu
28. juli 1999 - 10:38


TV2
Cæsars Verden
Cæsars Verden


Og så kommer clouet: TV2 er nemlig ikke tapt bak en vogn, kommersielt sett. Så etter hvert som du beveger deg rundt i rommene, kan du faktisk også klikke på enkeltobjekter som finnes i rommet - og kjøpe dem. Det vil si, slik skal det være. Foreløpig er åpenbart ikke nok leverandøravtaler i havn, så vareutvalget er temmelig begrenset. Men prinsippet er jo like morsomt for det.

Ja, for det er jo nettopp slik vi har sett for oss at interaktiv TV skal kunne fungere: Hvis du faller pladask for skjorta til George mens du ser på Seinfeld, så skal du kunne klikke på den, finne ut at den koster 40 dollar og kan bestilles fra Macy's. Click here to order. Eller noe sånt.

Jeg synes det er spennende å se at noen gjør dette allerede. Og det er interessant at en TV-kanal tar konsekvensen av at konvergens-applikasjoner som dette foreløpig ikke er praktisk la-seg-gjørlige på TV - men at de faktisk er det på nett.

Og hvis du lurer på om eksperimenter som dette egentlig er noen stor suksess, kan jeg fortelle at Hotell Cæsar hadde 630.000 besøkende på webben sin forrige uke.

Jeg tipper at få virkelige Oslo-hoteller kan matche dét belegget - selv midt i beste ferietid!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.