Columbus IT er et teknologiselskap som ble startet i Danmark i 1989. Senere har de utvidet virksomheten til hele 24 land, hvorav ett av de er Norge. Selskapet lever blant annet av å være Microsoft-partner innen forretningssystemer.
Som så mange andre tjenesteselskaper, forsøker også Columbus IT å forbedre sitt tilbud gjennom å bruke ressurser i lavkostland. Men istedenfor å velge India eller et tidligere østblokk-land som så mange andre gjør, har de valgt å etablere et kompetansesenter innen Microsoft CRM-tjenester i Brasil.
– Etableringen av utviklingssenteret i Brasil handler om å være best både på kompetanse og pris. Vi har flere oppgaver for norske kunder som kjøres i Brasil og vi forventer en besparelse på disse prosjektene på mellom 20 og 40 prosent, sier Morten Sælemyr, administrerende direktør i Columbus IT Norge, til Finansavisen.
De 25 ansatte på utviklingssenteret i Brasil fungerer som underleverandør til alle Columbus ITs avdelinger rundt om i verden. De skal fokusere på å utvikle tekniske løsninger for vertikale bransjer.
– Vi valgte Brasil på grunn av kostnader og kompetanse. Det er lavere kostnader der enn i India, sier Sælemyr, til Finansavisen.
Fra før av har Columbus et tilsvarende kompetansesenter for ERP i Russland.