Danmark vil sende datasentre bakerst i strømkøen

I Norge avviser energiminister Terje Aasland at politikere skal avgjøre hvilke næringer som får strøm først.

Veksten i datasentre og AI øker presset på kraftsystemene. Danmark vil nå gi datasentre lavere prioritet ved tildeling av nettkapasitet.
Veksten i datasentre og AI øker presset på kraftsystemene. Danmark vil nå gi datasentre lavere prioritet ved tildeling av nettkapasitet. Foto: Marianne Gjessing
Mari Gisvold SolbergMari Gisvold Solberg– Journalist
22. juni 2026 - 07:31
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.