Dansk bryggerikjempe vil senke irsk pub- og domene-eier

Carlsberg har satt i gang en juridisk kampanje mot pubeier Eugene McGlynn (bildet). Irens registrering av Carlsberg.no og Tuborg.no irriterer øl-kjempen grenseløst. Første runde gikk til iren, men Carlsberg varsler omkamp.

Eugene McGlynn registrerte domenenavnene Carlsberg.no og Tuborg.no. Dette har irritert innehaveren av rettighetene til disse navnene grenseløst.

Carlsberg, som er eid med 40 prosent av norske Orkla ASA, er allerede i gang med søksmål mot iren.

McGlynn er med på å drive en sports-pub i Oslo, hvor det serveres Carlsberg og Tuborg pils over disk.

De to møttes i Oslo Namsrett 15. mai i år, hvor Carlsberg krevet retten til å nedsette et forbud mot McGlynns bruk av domenene. Bryggeriet bad dommeren om en midlertidig forføyning.

Men dommeren anså ikke at det fantes grunner gode nok for dette og stilte spørsmål ved om Carlsberg hadde lidd tap eller skade på grunn av McGlynn sine domenenavn. Carlsberg tapte så det sang og ble idømt saksomkostninger på omtrent 23.000 norske kroner.

Carlsberg vil imidlertid ikke gi seg. Informasjonsdirektør ved Carlsberg, Margrethe Skov sier til digitoday.no at de har anket kjennelsen fra Namsretten til Lagmannsretten, for å sette en rask stopper for bruken av domenenavnene.

Men dette er ikke nok. Skov opplyser at de også skal gå til sivilt søksmål mot McGlynn, for å ha misbrukt selskapets merkenavn.

McGlynn aviser kontant at Carlsberg har noen sak. Til digitoday.no forteller McGlynn at han var i kontakt med selskapets representanter i Norge, Ringnes (som markedsfører Carlsberg i Norge) og Hansa-Borg (som markedsfører Tuborg) og fortalte at han ville registrere domenenavnene.

- De så ikke ut til å bry seg så mye om det, sier McGlynn til digitoday.no.

Han har en klar melding til Carlsberg:

- Enten må dere gi dere - hvis ikke taper dere, hevder iren som håper at Carlsberg tar saken helt til topps.

Han mener de lett kan bli satt i forlegenhet.

Selv har han tenkt å gi e-postadresser med @Carlsberg.no til for eksempel tilhengere av fotballklubben Liverpool (som har Carlsberg som hovedsponsor), men har ikke tenkt å selge domenenavnet videre.

- Jeg er ikke domenepirat, påstår McGlynn.

Til toppen