Dårlig Telenornett - myte eller realitet?

Både konkurrenter og brukere har de siste dagene klaget over Telenors internett-tilbud i nettavisen digi. Det fokuseres på dårlig kapasitet og tjenestekvalitet. Vi tar disse påstandene alvorlig, men finner at det bildet som nå avtegnes ikke er helt i samsvar med våre statistikker, skriver informasjonssjef Arne Cartridge i Telenor Nextel i denne kommentaren.

Telenor nedlegger nå store ressurser i å etablere det de hevder skal bli det beste internett-tilbudet i Norge. Det hevdes at kapasiteten mellom de største byene i landet allerede i dag er svært god.

I Telenor Nextel fokuserer vi nå på kvalitet og kapasitet i våre tilbud. De til tider store problemer vi opplevde i fjor høst er nå et tilbakelagt stadium. Det samme gjelder den svært dårlige responstiden på kundetelefonen 800 800 01 som preget januar. Både modem- og nettkapasiteten er siden nyttår blitt langt bedre, og nye forbedringer legges på plass hver uke. For kunder som ønsker løpende status på nettbelastningen har Telenor etablert en ny tjeneste under adressen http://internett.telenor.no/status/>http://internett.telenor.no/status

Vi erkjenner allikevel at det fra tid til annen oppstår problemer. I begynnelsen av mars var for eksempel utenlandsforbindelsen ikke tilfredsstillende. For å gjøre oss mindre sårbare vil vi nå sørge for alternative utenlandsforbindelser. Vi har også hatt noe kapasitetsproblem når det gjelder ISDN-aksess. ISDN-poolen på Økern er derfor utvidet og ny ISDN-node er etablert i Drammen. Flere nye ISDN-noder vil komme på plass rundt om i landet i løpet av våren. Vi vil innen 15. mai kunne tilby ISDN til lokaltakst over hele landet. Når det gjelder tilgang til SOL kan det synes som om det i visse perioder er kapasitetsproblemer hos Scandinavia Online AS. Vi vil ta dette opp med selskapet.

Når det gjelder Telenors sterke rolle i markedet vises det til Sverre Holms kommentar om at IBIO og Telenor er samstemt når det gjelder ønsket om et mangfold av nettleverandører i markedet. I Telenor Nextel mener vi allikevel at Norge er tjent med et lokomotiv i utviklingen av internett-markedet, ikke minst i møtet med store internasjonale aktører som Telia, Global One og Tele2. I løpet av de siste ukene har et nytt konkurransebilde begynt å tegne seg som vil tilta i intensitet utover våren. Vi vil oppleve både mangfold og tøff konkurranse.

For ytterligere informasjon fra Telenor vil jeg henvise til adressen http://internett.telenor.no . Jeg oppfordrer dessuten alle modem-brukere til å skaffe seg Familie&Venner-abonnement, noe som vil bidra til å redusere telefonkostnadene.

Informasjonssjef Arne Cartridge, Telenor Nextel.

Til toppen