Dataportal åpner butikkdørene

Det norske internettselskapet Dropzone åpner mandag offisielt sine websider. Målet er å selge seg inn som "Norges mest avanserte IT-handelsportal".

I motsetning til de fleste andre aktører på nettet, er Dropzone et 100 prosent virtuelt selskap. I praksis betyr det at alle funksjoner som ikke har direkte med nettstedet år gjøre vil bli gjennomført av utenforstående samarbeidspartnere. Alle lager- og leveransetjenester utføres for eksempel direkte av de tilkoblede produktleverandørene, mens selskapets servere står på Kongsberg, hvor de driftes av EDB Intech, opplyser Dropzone i en pressemelding.

I utgangspunktet er nettstedet ment som et business to business innkjøpssenter, men systemet er åpent for alle som logger seg på.

- Her utnytter vi Internett i alle retninger, sier administrerende direktør Trond Dahl i Dropzone.

Varespekteret som Dropzone i første rekke satser på er IT- og kommunikasjonsprodukter. Dette vil etter hvert bli utvidet med andre typiske businessprodukter. Hva som kommer og ikke minst når det kommer er avhengig av de ulike produsenter og leverandører.

- Systemet vi har bygget er fullstendig transparent og 100 prosent nettbasert. I praksis vil det si at selv internt hos oss kan vi kjøre alle oppgaver, som for eksempel regnskap og fakturering, via standard nettleserprogramvare, forklarer Dahl i pressemeldingen.

Ved å velge produkter får man raskt oversikt over hva som kan leveres øyeblikkelig og eventuelt hvilke varer som har litt lengre leveringstid. Etter hvert som man har handlet i systemet, vil man enkelt kunne klikke seg frem til en rekke nyttige funksjoner som ordrestatus og bilagsuthenting.

Til toppen