Debatt

I kampen mot grønnvasking kan blokk-kjedeteknologi være løsningen

Blokkjedeteknologi kan sikre pålitelig, gjennomsiktig og sporbar produktinformasjon som ikke kan manipuleres.

Blokkjede-teknologi tilbyr derimot et pålitelig og effektivt alternativ til tradisjonelle merker og sertifiseringer, skriver Arne Nygaard, professor ved Institutt for markedsføring, Kristiania og Ragnhild Silkoset, professor ved Institutt for markedsføring, BI, i kronikken.
Blokkjede-teknologi tilbyr derimot et pålitelig og effektivt alternativ til tradisjonelle merker og sertifiseringer, skriver Arne Nygaard, professor ved Institutt for markedsføring, Kristiania og Ragnhild Silkoset, professor ved Institutt for markedsføring, BI, i kronikken. Foto: Pressebilder
Arne Nygaard, professor, Institutt for markedsføring, Kristiania og Ragnhild Silkoset, professor, Institutt for markedsføring, BI.
6. okt. 2024 - 13:05

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Innlegg kan sendes til debatt@digi.no.

Grønnvasking, en praksis der selskaper feilaktig markedsfører sine produkter som bærekraftige, utgjør en betydelig trussel mot tilliten i markeder for grønne produkter. Praksisen hemmer innsatsen mot klimaendringer og svekker sosial rettferdighet.

Misvisende påstander som fremstiller ikke-bærekraftige produkter som «grønne» kan undergrave forbrukernes tillit, redusere den oppfattede verdien av ekte grønne produkter, og begrense forbrukernes evne til å ta informerte, bærekraftige valg.

Denne tillitsbristen forvandler handel, som ellers kunne ha drevet frem miljømessig bærekraft, til ineffektive, illegale og ikke bærekraftige transaksjoner.

Hva er blokkjede?

  • Blokkjede / blockchain er en teknologi som gjør det mulig å registrere og dele informasjon på en kjedelignende måte ved å involvere et nettverk der oppdatert informasjon er tilgjengelig for alle deltakere samtidig.
  • Det kalles «blokk» fordi systemet skapes ved at digitale «blokker» inneholder et sett transaksjoner, tidsstempel og en «hash» (en matematisk funksjon) som sikrer at blokken ikke kan endres uten at det blir oppdaget.
  • Neste blokk inneholder lenke til den foregående og dennes hash.
  • Hver blokk kopieres samtidig til alle delene i et nett, og slik er man sikret mot endringer.
  • Resultatet er at informasjonen registreres og deles permanent og ikke kan endres.
  • Blokkjedeteknologi sikrer både transparens, pålitelighet og at informasjon kan spores, og regnes derfor som en svært sikker teknologi for overføringer.

Blokkjedeteknologi tilbyr en mer robust løsning mot risikoen for grønnvasking enn tradisjonelle varemerker og sertifiseringssystemer. Ved å validere produktinformasjon, fremmer blokkjeden ikke bare utviklingen av bærekraftige produkter, men beskytter også immaterielle rettigheter til grønne leverandører.

I mai skal Telenor simulere en redningsaksjon på Svalbard for å få testet utstyr og teknologi til det nye nødnettet under så tøffe forhold som mulig.
Les også:

Telenor: Simulerer redningsaksjon på Svalbard for å teste nytt nødnett

Blokkjedens rolle i å motvirke grønnvasking

Forskning viser at det å gi forbrukere pålitelig, gjennomsiktig, sporbar og manipulasjonssikker produktinformasjon kan redusere de negative effektene av grønnvasking betydelig. Dette er spesielt viktig innenfor den økologiske matsektoren. Blokkjedeteknologi tilbyr en bedre løsning mot risikoen for grønnvasking enn tradisjonelle sertifiseringssystemer og varemerker.

Ved å validere produktinformasjon, fremmer blokk-kjedeteknologi ikke bare utviklingen av bærekraftige produkter, men beskytter også immaterielle rettigheter til grønne leverandører og garanterer en jevn forsyning av verifiserte grønne produkter.

Innvirkning på troverdighet og markedsdynamikk

Forekomsten av grønnvasking setter troverdigheten til bærekraftige produkter, merker og institusjoner i fare, og truer arbeidet for en bærekraftig fremtid. Som tidligere visepresident i USA, Al Gore, påpekte, kan spredningen av misvisende bærekraftspåstander alvorlig hindre fremgang på klimaområdet.

Motivasjonen for å merke ikke-bærekraftige produkter som «grønne» stammer fra et ønske om å tiltrekke seg en voksende og kjøpesterk kundegruppe forbrukere som er opptatt av bærekraft. Dette gjelder spesielt millennial-generasjonen (født 1981-86), som ofte baserer sine kjøpsbeslutninger på produktenes tillit. Dette gjør grønnvasking attraktivt for en del selskaper.

Tyske politibetjenter sikret bevis under en razzia i Saarlouis i 2023. Politiet gjennomførte den gang en massiv innsats over hele Tyskland for å slå ned på medlemmer av det italienske kriminelle syndikatet ''Ndrangheta.
Les også:

Europol advarer: Kriminelle utnytter KI og truer hele EU

Tradisjonelle merker og sertifiseringer

Effektiviteten av tradisjonelle miljømerker og sertifiseringer blir i økende grad gransket. Systemene mangler ofte robust informasjonsstøtte, kontroll og håndheving. Dette gjør dem mindre effektive i et globalt sammenkoblet marked gjennom internasjonale forsyningskjeder med komplekse nettverk av aktører.

Blokkjede-teknologi tilbyr derimot et pålitelig og effektivt alternativ. Teknologiens desentraliserte registrering av data lar forbrukere selv verifisere produktenes bærekraftspåstander, slik at de kan ta velinformerte grønne beslutninger.

Kan fremme det grønne skiftet

Rapporter fra Europakommisjonen og flere andre studier har dokumentert misvisende grønn kommunikasjon. Mange påstander i digitale markeder har vist seg å være unøyaktige eller ubegrunnede. Videre har investeringsstrategiene til store miljøfond blitt kritisert for å inkludere selskaper med tvilsom bærekraftspraksis som blant annet olje- og kullselskaper.

For å virkelig fremme det grønne skiftet er det derfor viktig å effektivt bekjempe grønnvasking ved å benytte blokkjedeteknologi. Denne strategien øker åpenheten og påliteligheten til bærekraftspåstander og styrker forbrukernes tillit til grønne markeder.

På den måten kan ekte bærekraftig praksis bli anerkjent og belønnet gjennom konkurranse med ikke-bærekraftige produkter. Ved å anvende blokk-kjedeteknologi kan bedrifter bedre dokumentere miljøstandarder som forbrukerne forventer. Dermed kan slik teknologi fremme et bærekraftig og etisk forsvarlig marked.

– Jeg håper, sikkert noe naivt, at det er tre ting vi kan lære av dette, skriver Magne Jørgensen i Simula Met.
Debatt

Ni av ti får ikke gevinster av digitalisering, eller?

Behovet for kontinuerlig forskning og overvåking

Ofte skaper oppfattet grønnvasking forhold der forbrukere ikke har kapasitet til planlagte bærekraftige kjøp fordi de ikke kan skille mellom ekte grønne og falske bærekraftige produkter. Dette fører til dysfunksjonelle markeder, som er beskrevet i «lemon-problemet» i den banebrytende artikkelen fra 1970 av nobelprisvinner George Akerlof. Forskning som nå er publisert antyder at tilgang til gjennomsiktig, sporbar og manipulasjonssikker informasjon kan redusere oppfattelsen av grønnvasking betydelig.

Selv om sertifiseringer fortsatt kan være effektive, blir håndhevingen stadig mer utfordrende i en kompleks og global kontekst. Å bruke en kombinasjon av sertifisering sammen med forbedret tilgang til informasjon gjennom blokkjeden kan styrke forbrukernes tillit og forbedre levedyktigheten og konkurranseevnen til ekte bærekraftige produkter. Studien som nå er publisert understreker nødvendigheten av å overvåke markedets atferd for å redusere grønnvasking.

Referanse til tidsskrift:

Nygaard, A., & Silkoset, R. (2023). Sustainable development and greenwashing: How blockchain technology information can empower green consumers. Business Strategy and the Environment, 32(6), 3801–3813. https://doi.org/10.1002/bse.3338

Halvor Bjerke og Svein Atle Hagaseth foran OSL-Hamar datasenteret.
Les også:

Ny toppsjef i Green Mountain

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.