Det råeste jernet er en spillmaskin

Sony presenterte tirsdag et sett med prosessorer som sannsynligvis skal brukes i selskapets neste utgave av PlayStation. Ytelsen er formidabel.

Mange venter nå på at Sony skal komme med en ny utgave av selskapets populære spillmaskin, PlayStation. Foreløpig har selskapet sagt svært lite om denne enheten. Men tirsdag ble et avansert grafikkbrikkesett annonsert av Sony. Riktignok vil selskapet hverken bekrefte eller avkrefte at brikkesettet skal brukes i PlayStation 2, men alt tyder på at det er der det skal brukes.

Brikkesettet består av en sentral prosesseringsenhet (CPU) og to vektorenheter som kjører parallelt. CPU-en er basert på en 128 bits arkitektur og kjører med en klokkehastighet på 250 MHz. CPU-en i dagens PlayStation er basert på en 32 bits arkitektur og har en klokkehastighet på 33 MHz. Så bare her er det rom for en solid økning i ytelsen. CPU en skal ha 10 flyttalls MAC-enheter (Floating Point Multiply/Accumulate), fire flyttalls divisjonsenheter og en MPEG2-dekoder. Full avspilling av MPEG2 skal kun ta halvparten av beregningskapasiteten til systemet, noe som åpner for sanntids manipulering av videostrømmen.

CPU-en skal sammen med de to vektorenhetene (VU0 og VU1) gi en flyttallsytelse uten sidestykke for et så enkelt prosessorsystem. Totalt skal flyttallsytelsen være på 5 milliarder flyttallsoperasjoner i sekundet (FLOPS). Heltallsytelsen (365 Dhrystone) til CPU-en er på 2,1 MIPS (millioner instruksjoner per sekund), eller 500 MIPS med optimalisering. Alt i alt er dette svært lovende for grafikkytelsen.

VUO og VU1 betjener strengt spesifiserte oppgaver i dette systemet. Selv om de to enhetene er tilnærmet like, tar de seg av helt forskjellige oppgaver. VU0 brukes primært til å drive adferdssyntesen i maskinen, det vil beregning av kompliserte fysiske simuleringser for å gi troverdige 3D-omgivelser. VU1, som også inneholder en EFU (Elementary Function Unit), utfører elementære funksjonskalkulasjoner som kreves for geometrioperasjoner.

Ifølge Sony skal den nye arkitekturen, når man bruker alle de prosessorene parallelt, kunne kalkulere 55 millioner polygoner i sekundet. Hvis man legger til effekter som belysning, tåke og Bezier-kurver, synker ytelsen til 13 millioner polygoner per sekund. Til sammenligning greier den kraftigste utgaven av Voodoo3-brikken 8 millioner polygoner per sekund. Voodoo3 har ikke støtte for Bezier-kurver i maskinvaren. Bezier-kurver er en type beregnede, krumme overflater som blant annet brukes i Quake III.

Til tross for disse tallene, det er mye som er ennå er uklart når det gjelder ytelsen til PlayStation 2. Dette inkluderer generering av teksturer og piksler eksternt. Derfor vil det fortsatt gå litt tid før vi får vite den reelle ytelsen til maskinen.

Forøvrig er det ekstremt mange spekulasjoner om hvordan PlayStation 2 skal bli. Det eneste som virker temmelig spikret er at den får en DVD-enhet. Her kommer selvsagt MPEG2-støtten nevnt over godt med.

(Kilder: Wired News, Next Generation Online)

Til toppen