
Sonys Playstation 2 spillkonsoll ble lagt ut for salg i Norge i dag. Boksen kom litt sent, og flere forhandlere rapporterer om daglige henvendelser fra ivrige 'gamers', helt siden i sommer.
På denne siden kan du lese litt om konsollen, om hvordan den fungerer og om Sonys planer for fremtiden.
Playstation 2, spesifikasjoner
Prosessor:U128-bit RISC-prosessor, 300 MHz (294,912)
RAM:
32 MB DRAM (Direct Rambus)
Minnebuss (båndvidde):
3,2 GB per sekund
FPU:
6,2 GFLOPS
3D CG geometric transformation
Grafikkprosessor:
75 millioner polygoner per sekund. (Dagens PSX klarer 360.000 per sekund)
150 MHz, 4 MB integrert VRAM
Cache (mellomlager):
Instruction: 16 kb. Data: 8 kb+16kb (ScrP)
Lyd:
SPU2, 2 MB RAM (AC3, Dolby Digital, DTS støtte)
Diskstasjoner:
DVD (4x), CD (24x), plass til 3,5" harddisk. Støtte for PlayStation, DVD (MPEG-2 dekoder), audio CD.
Dimensjoner:178mm x 301mm x 78mm
2.1 kg
Porter:
2 Kontroller-plasser
2 Minnekort-plasser
2 USB porter
1 iLink (IEEE1394), også kalt FireWire
1 Plass for PC kort (PCMCIA Type III)
1 AV multikabel ut
1 Optisk digital ut
Leveres med:
PlayStation2 demo CD
1 stk. Dual Shock 2 analog kontroller
8 MB minnekort
AV video/audio kabel
AC Strømledning
Kilde: ConsoleWire, Sony
Det første som slår en med Playstation 2 er at den ikke ligner en spillkonsoll, i alle fall ikke
i spesifikasjonene. Hva skal man ellers si om to USB-porter, som lar deg koble til tastatur, mus, ekstern harddisk, digitale kamera eller, egentlig, hva som helst?
Eller det at den leveres med en IEEE1394-port - det Sony kaller iLink - hvor man for eksempel kan kontrollere et digitalt videokamera, eller for den del, enhver datamaskin eller datatilbehør med denne porten?
Dessuten kan du faktisk koble boksen til Internett.
I USA leveres PS2 med Ethernett-plugg, og det samme kan du installere på ekspansjonsplass her i landet. Dermed kan du bruke flere maskiner i et nettverk.
Sony har heller ikke lagt skjul på sine ambisjoner om å gjøre Playstation 2 til en multimedia-sentral. I en pressekonferanse tidligere i år, sa Sony-sjef Nobuyuki Idei at selskapet vil konkurrere med PC-ene som står rundt i hjemmene til folk.
Han avslørte samtidig at selskapet ville la andre produsenter lisensiere Playstations brikkesett, og dermed få større utbredelse på plattformen.
Sony startet tidligere i år en prosess for større tilnærming til Internett, med medlemsbaserte nettsider med spill, som foregår i nettverk og hvor folk fra hele verden spiller mot hverandre. Dette er velkjent fra PC-verden, men både Sony og de andre konsollsjefene ser for seg større integrering av konsoller og nettverksfunksjoner i fremtiden.

.jpg)
Det har vært mange spekulasjoner om utviklingsselskaper og hvor deres lojalitet ligger.
Microsoft skal lansere sin X-Box til neste år, og har fordelen av at mange spillutviklere allerede kjenner DirectX-teknologien som sine egne bukselommer.
Playstation 1 var vanskelig å utvikle spill for, mens Playstation 2, etter utviklernes diskusjonsfora på nettet å dømme, skal være adskillig enklere.
Sony har også snakket med Sun Microsystems Inc om å lage en Java-basert multimedia-konsoll for styring av alle applikasjoner i 'intelligente' hjem.
Det forventes stor konkurranse om markedet, og både Nintendo, Sega, Sony og nå også Microsoft, vil ha en bit av kaken.
Microsoft vant kampen om skrivebordet - nå starter slaget om sofaen, for å sitere Wall Street Journal.
Vil gi deg PlayStation på DVD-spillere
Vil gjøre PlayStation2 til altmuligboks
Kopier DVD-filmer med Playstation 2
Playstation 2 kan være en sikkerhetsrisiko
Nesten én million PlayStation2 på to dager
Sony undervurderte suget i spillmarkedet
PlayStation 2 liker ikke alle gamle spill
PlayStation 3 allerede under planlegging
Eidos-salg avlyst