Dette er Playstation 2

De fleste spill-gærninger har fått med seg at Playstation 2 ankom landets butikker idag. Her er litt mer informasjon om boksen.

Sonys Playstation 2 spillkonsoll ble lagt ut for salg i norge idag. Boksen kom litt sent, og flere forhandlere rapprterer om daglige henvendelser fra ivrige 'gamers', helt siden i sommer.

På denne siden kan du lese litt om konsollen, om hvordan den fungerer og om Sonys planer for fremtiden.

Det første som slår en med Playstation 2 er at den ikke ligner en spillkonsoll, iallefall ikke

i spesifikasjonene. Hva skal man ellers si om to USB-porter, som lar deg koble til tastatur, mus, ekstern harddisk, digitale kamera eller, egentlig, hva som helst?

Eller det at den leveres med en IEEE1394-port - det Sony kaller iLink - hvor man for eksempel kan kontrollere et digitalt videokamera, eller for den del, enhver datamaskin eller datatilbehør med denne porten?

Dessuten kan du faktisk koble boksen til Internett.

I USA leveres PS2 med Ethernett-plugg, og det samme kan du installere på ekspansjonsplass her i landet. Dermed kan du bruke flere maskiner i et nettverk.

Sony har heller ikke lagt skjul på sine ambisjoner om å gjøre Playstation 2 til en multimedia-sentral. I en pressekonferanse tidligere i år, sa Sony-sjef Nobuyuki Idei at selskapet vil konkurrere med PC-ene som står rundt i hjemmene til folk.

Han avslørte samtidig at selskapet ville la andre produsenter lisensiere Playstations brikkesett, og dermed få større utbredelse på plattformen.

Sony startet tidligere i år en prosess for større tilnærming til Internett, med medlemsbaserte nettsider med spill, som foregår i nettverk og hvor folk fra hele verden spiller mot hverandre. Dette er velkjent fra PC-verden, men både Sony og de andre konsollsjefene ser for seg større integrering av konsoller og nettverksfunksjoner i fremtiden.

Playstation 2 spesifikasjoner
Prosessor:

U128-bit RISC-prosessor, 300 MHz (294,912)

RAM:

32MB DRAM (Direct Rambus)

Minnebuss (båndvidde):

3,2 GB per sekund

FPU:

6,2 GFLOPS

3D CG geometric transformation

Grafikkprosessor: 75 millioner polygoner per sekund. (Dagens PSX klarer 360.000 per sekund)

150 MHz, 4MB integrert VRAM

Cache (mellomlager):

Instruction: 16 kb. Data: 8 kb+16kb (ScrP)
Lyd:

SPU2, 2MB RAM (AC3, Dolby Digital, DTS støtte)
Bilde:

Oppløsning: Fra
Diskstasjoner:

DVD (4x), CD (24x), plass til 3,5" harddisk. Støtte for PlayStation, DVD (MPEG-2 dekoder), audio CD.
Dimensjoner:

178mm x 301mm x 78mm

2.1 kg
Porter:

2 Kontroller-plasser

2 Minnekort-plasser

2 USB porter

1 iLink (IEEE1394), også kalt FireWire

1 Plass for PC kort (PCMCIA Type III)

1 AV multikabel ut

1 Optisk digital ut
Leveres med:

PlayStation2 demo CD

1 stk. Dual Shock 2 analog kontroller

8MB Minnekort

AV video/audio kabel

AC Strømledning

Kilde: ConsoleWire, Sony

Det har vært mange spekulasjoner om utviklingsselskaper og hvor deres lojalitet ligger.

Microsoft skal lansere sin X-Box til neste år, og har fordelen av at mange spillutviklere allerede kjenner DirectX-teknologien som sine egne bukselommer.

Playstation 1 var vanskelig å utvikle spill for, mens Playstation 2, etter utviklernes diskusjonsfora på nettet å dømme, skal være adskillig enklere.

Sony har også snakket med Sun Microsystems Inc om å lage en Java-basert multimedia-konsoll for styring av alle applikasjoner i 'intelligente' hjem.

Det forventes stor konkurranse om markedet, og både Nintendo, Sega, Sony og nå også Microsoft, vil ha en bit av kaken.

Microsoft vant kampen om skrivebordet - nå starter slaget om sofaen, for å sitere Wall Street Journal.

Til toppen