Microsofts DirectX er et sett med drivere som tilbyr programvareutviklere et felles sett med instruksjoner og komponenter slik at utviklerne kan lage programvare uten å måtte ta hensyn til maskinvarespesifikke egenskaper. Dette vil si at programvaren vil fungere sammen med alle DirectX-kompatible maskinvareprodukter uten ytterligere tilpasninger.
Selv om DirectX 7.0 har mye til felles med forgjengeren (6.1), er det lagt til mye ny funksjonalitet. Blant annet er det økt støtte for maskinvareakselerert transformasjon og belysning gjennom en dedikert 3D-akselerator. Siden sentralprosessoren i PC-en da slipper å utføre dette arbeidet, kan gi forbedret ytelse i forbindelse med andre oppgaver. Ifølge resultatet vil dette til sammen gi en betydelig høyere takt for polygongenereringen, noe som igjen muliggjør mer detaljerte 3D-objekter.
Mer om dette?
DirectX 7.0 har også fått støtte for en rekke andre visuelle effekter, blant annet "environment mapping" og "stereo goggles".
Spill basert på DirectX 7.0 vil ifølge Microsoft kjøre gjennomsnittlig omtrent 20 prosent raskere enn spill basert på DirectX 6.1.
En stor nyhet i forbindelse med utviklingssettet til DirectX 7.0 er at utviklere nå også kan bruke Visual Basic for å lage applikasjoner med DirectX-støtte. Tidligere var det kun C++ som ble støttet.
DirectX 7.0 for Windows 95 og 98 er klar for nedlasting fra Microsofts nettsted. Windows 2000 vil ha DirectX 7.0 innebygget. Windows NT-brukere må oppgradere til Windows 2000 for å få DirectX-støtte med høyere versjonsnummer enn 3.
DirectX har tidligere blitt levert i språkspesifikke utgaver. Dette er trolig tilfelle når det gjelder 7.0-utgaven også, uten at Microsoft Norge kan bekrefte dette på stående fot. Den versjonen som nå er tilgjengelig vil i hvert fall kunne benyttes sammen med alle engelskspråklige utgaver av Windows 95/98.