DN ajour vil bli viktig

Tirsdag i neste uke kommer den lenge omtalte nettversjonen av Dagens Næringsliv. DN ajour tar mål av seg å bli "markedets viktigste nettavis".

Tirsdag 16. juni kommer Dagens Næringsliv (DN) med sin nettutgave. Den skal være gratis å bruke fram til 10. juli, og etter den tid koster det 500 kroner årlig for nettutgaven om man allerede er papirabonnent. Vil man kun abonnere på nettutgaven DN ajour koster det 2.010 per år. Om man vil tegne abonnement for både papir- og nettutgaven, koster det 3.010 per år.

digi.no skrev i april om at DN skulle overta og inkorporere nyhetstjenesten TDN Ajour som del av sin nettsatsing. Modellen for nettsatsingen sa DN dengang var Wall Street Journal (WSJ) som også har en betalt nettversjon av papirutgaven. En stor forskjell på WSJ og DN ajour vil være prisen. WSJ koster kun 360 kroner for kun nettutgaven, ikke på langt nær så mye som de to tusen DN skal kreve for sin web-avis.

DN ajour vil legge ut saker på Internett fra klokken 05:00 om morgenen, og klokken 07:00 vil alle artiklene i avisen bli lagt ut. I skrytebrosjyren sendt ut til alle papirabonnenter, heter det om nettutgaven: "Fra klokka 05:00 får du nyheter fra DN ajours egen redaksjon, og vi formidler aktuelle nyheter fra andre nasjonale og internasjonale nyhetstjenester".

I et brev til eksisterende abonnenter datert 'juni 1998' forteller Kåre Valebrokk om den nye tjenesten og lokker med at du frem til 10. juli kan "(...)bruke DN ajour så mye du vil uten at det koster deg fem øre". Lanseringsdato blir ikke nevnt i brevet, så om leseren prøver adressen www.dn.no, kommer de gamle sidene opp.

På DN ajour vil aksjekursene bli oppdatert hvert kvarter mandag til fredag.

Søk i arkivet vil være gratis for abonnenter - vel og merke om man er på jakt etter en artikkel som er skrevet i løpet av de siste 30 døgn. Er sakene eldre enn det, må man betale per søk - abonnent eller ei.

Ny design kommer fra New Media Science, og logoen til DN ajour er utarbeidet av Millimeterpress. Det jobbes for tiden med å tilpasse den nye logoen tilsvarende den du finner på papiravisens lørdagsutgave (se illustrasjon i ingressen, red.anm.).

- Vi skal tirsdag ha et bilag til avisen om den nye tjenesten. Det er nok vel så effektivt som masse champagne, sier redaktør Svein-Thore Gran i DN om markeringen av begivenheten.

Til toppen