DnB Nor lover å rydde opp i nettbank-rot

Norges største bank vil ha slutt på alle sine nedetider, og skal bruke påsken til å legge om IT-systemene.

digi.no har over en rekke artikler omtalt DnB Nors nettbank som gjennom hele fjor høst og helt til nå har slitt med ustabil drift og gjentatte nedetider.

Både bedriftskunder, privatkunder og aksjehandlere har blitt rammet av de utallige nedetidene.

    Les også:

Men dette vil DnB nå ha slutt på en gang for alle, og skal bruke påsken til å legge om IT-systemene.

Påsken ble valgt fordi det er en stille periode, og mindre behov for bruk av nettbanken. Regninger og transaksjoner som blir lagt inn i påsken loves uansett effektuert den første virkedagen etter påske, som blir tirsdag den 18. april.

Informasjonsrådgiver i DnB Nor Anders Bigseth forteller til digi.no at konverteringen vil gjelde alle innskudds- og utskuddskonti fra tidligere kunder i Gjensidige Nor. I alt dreier det seg om en million kunder og to millioner konti.

I stedet for å drifte to kjernesystemer, skal alt nå inn i DnBs kjernesystem som forventes å kunne gi både stordriftsfordeler, raskere produktutvikling, mindre IT-kostnader og ikke minst bedre driftsstabilitet.

- Ved at vi slipper å drifte to kjernesystemer, har vi stor tro på at dette skal gi våre kunder en bedre stabilitet, sier Bigseth.

Selve konverteringen fra nettbankkundene i Gjensidige Nors Sparebank til DnB Nors nettbank skjedde i februar.

Operasjonen vil kunne frigjøre ressurser som nå blir satt til nye utviklingsprosjekter.

- Vi har forberedt denne store transaksjonen i to år og har hatt to generalprøver, den siste forrige helg. Det ville overraske meg om konverteringen mislykkes, framholder Bigseth.

DnB Nors kundebase består totalt av 2,2 millioner personkunder og 165 000 bedrifter.

Til toppen