Drakamp om merkenavnet

Administrerende direktør Bente Sollid i Digital Hverdag blir adm.dir. i det nyfusjonerte selskapet som foreløpig ikke har fått noe navn. Hun innrømmer at det ikke bare er enkelt å slå sammen to sterke merkenavn.

New Media Science omsatte i 1997 for rundt 26 millioner kroner. Konsulentdelen viste 3,7 millioner kroner før skatt, mens et konsolidert regnskap for hele New Media Science viste et resultat før skatt på 2,65 mill kr.

Digital Hverdag omsatte i fjor for rundt 10 millioner med et overskudd på 1,2 millioner før skatt.

Det er med andre ord to suksessfulle overskudds-unntak i multimediebransjen som nå har slått seg sammen.

- Vi har veldig like strategier og like visjoner. Økonomisk og finansielt føler jeg at vi står veldig sterkt. Det blir tilført egenkapital på 7,75 millioner fra eierne til det nye selskapet, slik at den totale egenkapitalen vil beløpe seg til 30 millioner. Det er to gjeldfrie selskap som nå fusjonerer. Det gir oss handlefrihet, sier Bente Sollid i Digital Hverdag til digi.no.

Ifølge Sollid hadde begge selskapene vært på jakt etter en partner i flere måneder. Og da de kom opp med hver sin liste, sto motparten øverst på den potensielle fusjonspartnerlisten. Samtalene påbegynte for drøyt en måned siden.

Det er en intensjonsavtale de to selskapets styrer har sagt ja til i dag. Men allerede nå er lederkabalen lagt med unge Sollid som toppsjef og adm.dir. Erling Maartmann-Moe i New Media Science som direktør for forretningsutvikling

Stig Herbern fra Telenor er den nye styreformannen. Han informerte tidligere i ettermiddag de ansatte i begge selskap om fusjonen.

Ifølge Sollid var det vanskelig for Herbern å øyne noen forskjell på grupperingene av ansatte i de to selskapene som satt om hverandre på orienteringsmøtet.

- Jeg tror vi har en rimelig lik kultur i de to selskapene. Vi har ihvertfall veldig godt inntrykk av miljøet i New Media Science, sier Sollid.

Selv om det ikke er forventet kulturkollisjoner når de to selskapene blir ett, er det andre hindre på veien.

Begge har store kunder som konkurrerer med hverandre, blant andre New Media Science med Storebrand og Digital Hverdag med Gjensidige.

- Vi har vært klar over eventuelle konflikter og har diskutert de problemene som eventuelt vil oppstå. Vi har ikke tatt diskusjonen med kundene våre ennå, sier hun.

Sollid innrømmer at det ikke bare er enkelt å slå sammen to sterke merkenavn. De har foreløpig ikke valgt et navn på det nye selskapet.

- Når vi nå har fusjonert blir det gi og ta om enkelte elementer. Vi gjør uansett det som er best for det nye selskapet. Man må ikke tenke prestisje når det gjelder navnet. Men det er ikke lett å gi avkall på en sterk merkevare, sier hun.

Til toppen