VR Education lager et undervisningsopplegg med visualisering av matematikk for grunnskolen. Pilotutprøvingen viser at dette fungerer særlig godt for de svakere elvene.
VR Education lager et undervisningsopplegg med visualisering av matematikk for grunnskolen. Pilotutprøvingen viser at dette fungerer særlig godt for de svakere elvene. (Foto: Skjermdump fra VR-spillet)
EKSTRA

VR-matematikk i grunnskolen

Elever forserer ett års matematikk på få uker ved hjelp av norsk VR-spill

Hamar-bedriften vil ta teknologien ut i verden.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »
– For å lage en gamifisert verden av matematikk, har vi gått sammen tre selskaper, som hver har bidratt til løsningen med sin spisskompetanse, sier Are Søby Vindfallet i Making View. Foto: Eirik Urke

Spill og kunstig virkelighet (virtual reality) gir håp om at flere kan oppleve mestring i skolen, slik at færre dropper ut av utdanningsløpet.

I fjor gikk startskuddet for et pilotprosjekt der elever i femteklasse ved flere norske grunnskoler har fått lære matematikk gjennom VR-briller. Det har gått over all forventning.

– Læringen foregår som et spill. Ved å løse oppgaver innen multiplikasjon får barna diamanter de kan kjøpe drager for. Den første piloten viste at guttene forserer ett års skolegang i løpet av seks uker, forteller primus motor Are Søby Vindfallet til digi.no.

Han er daglig leder i Making View, som står bak prosjektet sammen med IT-selskapet Innit og Kommuneforlaget. Erfaringene er så gode at de tre likeverdige eierne valgte å etablere edtech-selskapet VR Education rett før jul.

I forrige uke gikk prosjektet helt til topps i PwC sin kåring blant 300 deltakere. Som vinner av «Vill litt mer»-fondet er premien på 250.000 kroner, samt bistand fra rådgivningsselskapet.

VR Education fikk også en sjekk på 50.000 kroner da de i fjor høst vant en pitchekonkurranse i regi av DNB NXT Innlandet.

VR-tyngdepunkt

Det er ingen tilfeldighet at virksomheten er lagt til Hamar, med et nært samarbeid med miljøet rundt Høgskolen i Innlandet.

– Høgskolen har linjen som utdanner de beste spillutviklerne i Norge. Via det ble Hamar Game Collective etablert som en viktig del av byen. Det som virkelig fikk fart på sakene var at vi klarte å tiltrekke oss et stort amerikansk selskap for omtrent to år siden, sier Vindfallet.

Den globale aktøren han sikter til er EON Reality, som har utdanningsentre spredt over hele verden. EONs satsing innen virtual reality (VR) og augmented reality (AR) er ventet å gi flere hundre nye arbeidsplasser i Hamar og Elverum de neste årene.

– Et av sentrene deres er lagt til Hamar. Etter å ha lagt ned 3 000 dugnadstimer har vi fått med to kommuner, fylkekommuner, Innovasjon Norge, banker og private aktører. Det er investert 60 millioner kroner i Hamar og Elverum for gjøre Innlandet til et tyngdepunkt innen VR.

Det har også resultert i at Høgskolen kan tilby et attraktivt studie med ett års påbygning, etter bachelor i spillutvikling, med fokus på ren VR- og AR-utdanning.

Forankret i forskning

Vindfallet satt i det regjeringsoppnevnte Innlandsutvalget sammen med Thomas Nordahl, professor i pedagogikk ved Høyskolen i Innlandet.

– Nordahl er en av Europas fremste forskere på området. Han fortalte hvordan det står til i norsk skole og tegnet et ganske trist bilde. Særlig av gutta våre som har stort frafall i videregående utdanning. Det var Nordahl som kom med ideen om bruk av VR for å lære visuelt i stedet for teoretisk med bøker, sier han.

Dette ble også startskuddet for satsingen. Professoren sier i en kunngjøring at forskningen de gjør på VR-briller er relativt unik, også i verdenssammenheng. 

– Vi kobler elevresultater fra bruken av VR-teknologi med et stort datasett av elever i Hedmark. Vi vet allerede mye om den enkelte elev. Hvordan de trives, hva de erfarer fra undervisning, hvilke relasjoner de har til medelever, hvilken bakgrunn de har, og så videre. Derfor kan vi nå også se veldig konkret om det er bestemte grupper med elever som tjener særlig mye på å bruke VR i undervisningen, sier Thomas Nordahl.

Spillmotoren Unity

Det er forskningsavdelingen ved Høgskolen, med Nordahl i spissen, som står for pedagogikken. I tillegg stiller også Kommuneforlaget med pedagoger som jobber sammen med forskerne.

Programvaren og hele læreplattformen til VR Education er bygd i den kjente spillmotoren Unity.

– Vi har satt opp en egen løsning hittil. Innit sitter på et stort hostingsmiljø, så alt lagret trygt hos dem i et svært datasenter som de har. Etter hvert vil dette bli et skybasert system, forklarer Vindfallet.

– Hva slags briller eller maskinvare bruker dere?

– I dag er det Samsungs løsning Gear VR vi bruker, men det er ikke hugget i stein. Det er lagt opp til bruk av flere plattformer. Muligens vil Google sin Daydream-plattform være endelig mer tilgjengelig over tid. Mens vi snakker skjer det veldig mye på maskinvaresiden. Vår jobb er å holde oss ajour og tilpasse løsningen etter den mest kostnadseffektive maskinvaren som finnes. Det er viktig for skolene, slik at utstyr de investerer i ikke blir gammeldags etter tre måneder, fastholder Vindfallet.

Enklere pappbriller er i utgangspunktet ikke aktuelt, foruten muligens til en framtidig lekseutgave for hjemmebruk av løsningen.

Foreløpig har piloten vært kjørt ved femteklasser ved et par skoler i Elverum, samt ved Rykkinn barneskole i Bærum kommune. De får følge av skoler på Trysil og i Nord-Trøndelag, samt idrettsungdomsskolen Wang, og deretter pilot ved noen Hamar-skoler fram mot sommeren.

Møter i Silicon Valley

Planen på lengre sikt er å utvikle en komplett læreplattform i grunnskolen. Ikke bare innen matematikk, men også andre fag.

– I disse dager er det vi som står for innholdet, men på sikt kommer vi til å åpne opp for tredjepart slik at flere kan lage innhold.

VR Education har allerede vært på besøk i Silicon Valley, hvor de opplever interesse for produktet. Positive signaler tok de også med seg hjem etter deltakelse på verdens største utdanningsmesse i London for tre uker siden.

– Responsen er kjempemessig. Målet vårt er å lykkes internasjonalt. Vi har møter med alt fra private venture-aktører til ulike edtech-miljøer og klynger. Mange rekker opp hånda for samarbeid.

Samtidig skjer det mye også hjemme for det nystartede selskapet.

– Skoler, kommuner og fylkeskommuner og alt er på plass for oss. Kundeaspektet skal gå veldig greit målt ut ifra interessen som allerede ligger der, sier Are Søby Vindfallet.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen