Elhub

Elhub er kraftig forsinket. Uvisst når kjempeprosjektet blir ferdig – eller hvor dyrt det blir

Accenture må ta store deler av ekstraregningen på egen kappe.

Den nye nasjonale IT-plattformen skal samle data fra alle smarte strømmålere (eksempel til venstre i bildet), men prosjektet er forsinket. Illustrasjonsfoto.
Den nye nasjonale IT-plattformen skal samle data fra alle smarte strømmålere (eksempel til venstre i bildet), men prosjektet er forsinket. Illustrasjonsfoto. (Illustrasjonsfoto: Marius Jørgenrud)

Accenture må ta store deler av ekstraregningen på egen kappe.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »
Feil i testfasen: – Vi er ikke fornøyd med prosjektet fordi vi er forsinket. Det er ikke noe hyggelig, sier Elhub-sjef Tor Heiberg.
Feil i testfasen: – Vi er ikke fornøyd med prosjektet fordi vi er forsinket. Det er ikke noe hyggelig, sier Elhub-sjef Tor Heiberg. Foto: Elhub

IT-plattformen til over en halv milliard kroner har vært preget av stadige utsettelser. I dag er det ingen som kan gi klare svar verken om når prosjektet er ferdig eller hva sluttsummen blir på.

Elhub skal lagre og prosessere data om alle norske strømkunder.  Systemet skulle vært satt i drift for ett år siden, hvis det hadde gått slik oppdragsgiver NVE ønsket.

Bakgrunn: Startskuddet for Elhub gikk allerede i 2013

– Status er at vi er inne i et utviklingsprosjekt for det sentrale datahubsystemet. Samtidig er vi i et forberedelsesprosjekt med kraftbransjen, som så langt har gått bra. På utvikling og test av selve datahubsystemet har vi blitt forsinket, sier daglig leder Tor Heiberg i Elhub, et heleid datterselskap av Statnett.

Utfordringer og feil er knyttet til programvare konsulentselskapet Accenture har hovedansvar for å levere. Nærmere bestemt integrasjonen mellom en lang rekke komponenter. Ytelse har også vært en utfordring, medgir Heiberg.

Mye feil i testfasen

Selve programmeringen er ferdig, men testfasen viste seg å ta lengre tid enn forutsett. Det har vært for mye feil i testfasen, forklarer Heiberg.

– Vi er ikke fornøyd med prosjektet fordi vi er forsinket. Det er ikke noe hyggelig.

Her tar Elhub-sjefen selvkritikk på vegne av egen organisasjon. Det er usikkerhet knyttet til så store IT-prosjekter, men feilestimering av tidsplan er deres ansvar.

Planen slik NVE opprinnelig meldte var at Elhub skulle være i drift fra oktober 2016. Men dette var ikke en dato Statnett hadde forpliktet seg til.

Nå blir det ikke før til neste år en gang

Når de fikk lagt planer for prosjektet ble lanseringsdato satt til februar 2017. Etter det ble planen skjøvet på to ganger. Sist i våres da Elhub varslet at de vil komme tilbake med nytt tidspunkt for oppstart. Hvilken lanseringsdato de styrer mot er foreløpig ikke kjent, men det blir tidligst en gang til neste år.

– Nå blir det ikke før til neste år en gang. Vi er i siste fase av en replanleggingsprosess som skal opp i Statnett-styret i slutten av denne måned, sier Heiberg.

Avviser vingling og dårlig kontroll

Utsettelsene har utløst en rekke kritiske bemerkninger. Energibransjens nettavis Energiteknikk skrev i sommer at Elhub-lanseringen begynner å ligne en farse. Senest i forrige uke ble prosjektet betegnet som en mulig skandale i et debattinnlegg i Aftenposten. Den oppfatningen deler ikke Elhub-sjefen, som svarte med et eget innlegg i samme avis.

– Jeg forstår at det skaper usikkerhet når vi utsetter. Dette er et ganske stort prosjekt hvor vi lager en helt ny løsning. Det er usikkerhet beheftet med det. Det var vi også klar over da vi gikk i gang. Feilen er at vi ikke tok høyde for all tid vi egentlig trengte i planleggingen. Men at vi vingler og ikke har kontroll vil jeg ikke si. Dette er et prosjekt der vi ganske tidlig kommuniserer alle avvik fra plan. Det er tross alt 350 markedsaktører som skal tilknytte seg, og som alle har sine egne forberedelseprosjekter, sier Heiberg til digi.no.

NVE har flere ganger etterlyst en konkret, men realistisk lanseringsdato. Vel så viktig er det at datasystemet må fungere som det skal.

Trøblete integrasjon og ytelse

Foruten eMeter og produkter fra Oracle inngår det også en NoSQL-database i løsningen. Heiberg har ingen ting å utsette på teknologivalgene når digi.no spør om dette.

– Selve løsningen er et relativt stort system basert på en del standard komponenter og verktøy. Hjernen i systemet er et produkt fra Siemens (eMeter). I tillegg er det en del mellomvareprodukter, samt en kombinasjon av SQL og NoSQL-teknologi på databasenivå. Accenture har totalansvaret for hele løsningen og integrasjon av alle produktene som inngår. Feilen er i hovedsak knyttet til integreringsarbeidet, vil jeg si.

Accenture står på og jobber og er veldig innstilt på å komme i mål med prosjektet sammen med oss

Accenture Norge ønsket ikke å la seg intervjue om oppdraget eller prosjektet.

Hvor fornøyd er Statnett med leverandøren?

– Vi har ingen analyse på akkurat det. De står på og jobber og er veldig innstilt på å komme i mål med prosjektet sammen med oss, sier Elhub-sjef Tor Heiberg.

Han beskriver samarbeidet som godt. Det er etablert en felles prosjektorganisasjon. Rundt 100 personer jobber i samme miljø i lokaler i Nydalen i Oslo. Omtrent 60 av disse er konsulenter fra Accenture.

Uviss sluttsum

Budsjettrammen for Elhub er i en eldre kvartalsrapport fra Statnett anslått til mellom 500 og 600 millioner kroner. De siste tallene NVE oppgir overfor digi.no er at kostnadsrammen er på 536 millioner kroner. NVE oppfatter altså at det ikke ligger an til noen budsjettsprekk slik situasjonen ser ut per nå.

Elhub-sjef Heiberg vil likevel ikke anslå hva sluttsummen for IT-prosjektet blir på. Han vil heller ikke kommentere om prosjektet blir dyrere enn anslått, og svarer heller ikke på spørsmål om det dreier seg om «et vesentlig beløp».

– Det kan jeg ikke si nå. Det er en del av behandlingen som skal opp i styret.

Accenture er nødt til å ta deler av ekstrakostnadene som følger av minst halvannet års tidssprekk på egen kappe. Dette bekrefter Elhub.

– Ja, det er en kontrakt som ligger til grunn her. Ved overskridelser må leverandøren ta en stor andel av dette. Det er også en god del ting som har fastpris. Det gjelder fasene prosjektet er inne i nå, sier Heiberg som sikter til feilretting og drift av testmiljøer.

– Viktig at Elhub virker godt ved oppstart

Norges vassdrags- og energidirektorat har etterlyst en realistisk lanseringdato for dataknutepunktet de har bestilt. Der er det seksjonssjef Guro Grøtterud i NVE som svarer når digi.no spør om prosjektet.

Vi ser virkelig fram til at Elhub er oppe

– Selvfølgelig. Vi ser virkelig fram til at Elhub er oppe. Det blir en forbedring både for sluttbrukere og hele kraftmarkedet. Samtidig er det viktig at Elhub fungerer godt når det starter opp. At det ikke er noen store feil som gjør at man må gå tilbake igjen, sier Grøtterud.

Elhub skal ved lansering ta imot data med timesoppløsning fra alle norske strømbrukere. I stedet for 130 nettselskap kan en kraftleverandør kommunisere med én sentral hub. Det skal gjøre det enklere for sluttbrukere å bytte leverandør. Det skal også gjøre det enklere for en kraftleverandør å ta inn nye kunder uansett hvor de bor i landet.

Blant nye muligheter plattformen skal gi nevner Grøtterud også Elhub-grensesnitt der forbrukere valgfritt kan dele data med en tredjepart, hvis de gir samtykke til det. Dette er kundedata som kan komme til anvendelse på forskjellig vis, blant annet til energitjenester i hjemmet ditt.

– Kunden bestemmer hvem som skal få tilgang til data om strømforbruket fra Elhub. I utgangspunktet er det ingen, men kundene kan velge å dele dette gjennom samtykke, ser seksjonssjefen.

Disse datagrensesnittene er i den sentrale Elhub-løsningen – og må ikke forveksles med det AMS-målerne kan åpne for gjennom deling av sanntidsdata fra den såkalte HAN-porten (Home Area Network) i de nye smarte målerne, noe som også er valgfritt.

Mye manuelt arbeid

Allerede i 2013 startet arbeidet med kravspesifikasjoner, markedsregler og nødvendige forskriftendringer for å muliggjøre Elhub. Hvor uheldig er det at IT-plattformen ligger an til å bli minst halvannet år forsinket?

Elhub og digitalisering vil gi store fordeler. Alt blir mye mer automatisert

Heiberg legger ikke skjul på at det går med mer tid og ressurser enn forutsett. Og det er ikke bra.

Etter planen skal Elhub og smarte strømmålere gi en rekke gevinster for strømaktørene. Dette er gevinster strømleverandører og nettselskap må vente på.

– I dag bruker de veldig mye tid på manuelle korrigeringer. Alle leverandørbytter og adresseendringer når folk flytter, opp mot en fjerdedel av det må verifiseres manuelt – ofte med telefon til aktørene for å få riktig informasjon. Elhub og digitalisering vil gi store fordeler. Alt blir mye mer automatisert, og uten håndspåleggelse ved bytte av strømleverandør og andre endringer på kundeforhold, avslutter daglig leder Tor Heiberg i Elhub AS.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen