Elkjøp presser IT-bransjen stadig tyngre

Elkjøp stjeler stadig mer av PC-salget fra den tradisjonelle IT-bransjen. Her er 2003-tallene:

Som digi.no tidligere har skrevet spiser den store butikkjeden Elkjøp seg raskt innover i det som er IT-forhandlernes smør og brød. PC-salget står for en stor del av omsetning hos mange små og store IT-leverandører, enten man har en butikk i Odda eller heter Ementor.

I tillegg til selve tapet av PC-salget, faller også mye annet fra, for PC-en er det som trekker kundene inn og fører til mersalg av andre produkter og tjenester.

digi.no har fått tall fra Elkjøp som bekrefter den kraftige veksten de siste årene. For første gang offentliggjør Elkjøp faktiske salgstall for PC-er.

- Gjennom våre egne butikker og franchise-tagere solgte vi rundt 60.000 stasjonære og bærebare PC-er i 2003, forteller Atle Lillehagen, salgsdirektør på data hos Elkjøp til digi.no.

Tatt i betraktning at det i følge analyseselskapet DMR ble solgt 552.000 PC-er i 2003, presser Elkjøp IT-forhandlere tungt. 1 av 9 PC-er som ble solgt i fjor ble altså båret ut fra en av Elkjøps litt over 100 butikker.

Det verste for de tradisjonelle forhandlerne er at Elkjøp stjeler mange av de minste bedriftkundene.

- Vi ser på faktura-adressene at vi selger mye til små bedrifter, særlig av bærbare maskiner. Vi selger også faktisk mye til større bedrifter også, men da skrivere, rekvisita og kamera, forteller Lillehagen.

- Elkjøp er blitt den klart nest største selgeren av PCer til sluttbrukere etter Dell, forteller DMR-sjef Morten Dahl. Bak disse to kommer så Ementor, Komplett, Telehuset og Expert/Bonus, men rekkefølgen er ikke helt klar, forteller han.

Elkjøp begynte med salg av datamaskiner så tidlig som i 1994, men det er først de siste årene selskapet har satset på dette. Særlig i fjor traff Elkjøp bølgen, for etter flere år med lavere salg, kutte produsentene prisene for å stimulere salget.

Elkjøp kunne derfor gjennom storinnkjøp tilby for eksempel moderne bærebare PCer til 8000 kroner og stasjonære PCer uten skjerm til 4000 kroner. Slike priser får åpenbart kundene opp av stolen.

    Les også:

- Mange husholdninger har nå flere maskiner. Vi selger mye trådløse nettverk, noe som beviser at kundene har flere maskiner. Ofte kjøper de en ny maskin, selv om den forrige er brukbar, for den brukes av et annet familiemedlem.

- Salget har løftet seg rundt 70 prosent fra de 35.000 maskinene vi solgte i 2002, forteller han.

Dataprodukter står nå for 30 prosent av omsetning til Elkjøp i Norge.

- Dette vil helt klart vokse fremover, det ser vi så langt i år.

Det er HP som har størst glede av Elkjøps fremgang, men kjeden selger også mye maskiner fra Packard-Bell, Toshiba og etter hvert tyske Medion.

Til toppen