En av tre bedrifter svarer ikke på e-post

En undersøkelse blant Norges største bedrifter, foretatt av Norsk Gallup, viser at så mye som en tredjedel ikke besvarer henvendelsene på e-post til firmaadressen på en uke.

Undersøkelsen er foretatt på opdrag for eJournal, en norsk IT-bedrift som har utviklet webbasert programvare for håndtering av e-post. I en pressemelding skriver eJournal at nordmenn mottar 25 millioner e-postmeldinger daglig, og sender selv 12,5 millioner meldinger hver dag.

Daglig leder i eJournal, Morten Brusletto, sier undersøkelsen bekrefter selskapets antakelser.

- Bedriftene satser sterkt på avanserte nettløsninger og investerer store summer for å bli med på e-handelsbølgen, og så feiler de på det mest elementære, nemlig å håndtere henvendelsene de får på e-post. Dette kan være en kostbar feil, mener Brusletto.

Undersøkelser viser blant annet at en fjerdedel av Norges største bedrifter ikke har hjemmeside på Internett, og at 15 prosent av de som har hjemmeside ikke tar imot henvendelser via hjemmesiden.

65 prosent av bedriftene svarte på henvendelsene innen en uke. Seks prosent av e-post henvendelsene kom i retur fordi adressen var feil, til tross for at adressen var hentet fra bedriftens egen hjemmeside.

Gjennomsnittlig svartid blant de bedriftene som har svart er fem timer og 41 minutter.

Undersøkelsen ble gjennomført åtte dager i september og følgende e-post ble sendt til de100 største norske selskapene (målt i omsetning 1999) som har hjemmeside på Internett:

"Hei! Jeg er en jente som godt kunne tenke meg å arbeide i deres bedrift. Jeg er imidlertid i tvil om hvor jeg skal henvende meg. Jeg ville derfor bli glad for å få informasjon om hvor/til hvem jeg kan sende søknaden. På forhånd takk for hjelpen. Vennlig hilsen Hege Knudsen (hegeknudsen@hotmail.com)"

En undersøkelse foretatt i USA av Jupiter Communications hadde tilsvarende resultater; 40 prosent av kundehenvendelser på e-post blir ikke besvart.

Dagsavisen gjorde, ifølge eJournal, samme erfaring tidligere i år, da de testet offentlige instansers svarprosent på elektroniske henvendelser. 50 henvendelser på e-post ble gjort og etter tre uker hadde kun 19 besvart henvendelsen på e-post.

Du kan lese mer om eJournal her:

Norsk eJournal tilbyr sentralbord for e-post

Til toppen