Er du en mellommann, blir du før eller siden overflødig

Michael S. Dell, sjefen for Dell Computer, har satset en liten dollarmilliard av sine sparepenger på nettsatsninger. Kriteriene han legger til grunn for suksess bør du merke deg.

Dell har blitt behagelig rik på sin PC-fabrikant av samme navn, og kan alltids svinge seg litt med en milliard her og en milliard der.

Et av selskapene Dells MSD Capital LP har satset på ble nylig solgt til Cisco for 6,4 milliarder dollar. "A tiny networking-equipment maker" kaller Wall Street Journal kjøpsobjektet Cerent Corp.

("Tiny" er et adjektiv deler av finanspressen i USA i dag finner passende for mindre innkjøp og oppkjøp, si opp mot 8-10 milliarder dollar. Vekslepenger, med andre ord. Men nok om det.)

La oss se på kriteriene Dell legger til grunn. Dells suksess er rotfestet i den i sin tid djerve forretningsfilosofien Michael Dell bestemte seg for å legge til grunn da han startet selskapet. Stikkordene er direkte salg til forbruker uten fordyrende mellomledd, og senere produksjon pr spesifikasjon - PC-ene produseres ikke før ordren er lagt inn og bekreftet. På den måten får kunden akkurat det han vil ha, og Dell slipper holde kostbare lagre for varer som lever under en ekstrem risiko for ukurans.

Alle involverte parter blir glade og fornøyde, og slikt blir det butikk av.

Nå som webben er ordentlig funnet opp, er den samme filosofien retningsgivende for hva slags prosjekter Michael Dell velger å investere i. Gi mannen en forretningsplan som involverer direkte kontakt med den som skal kjøpe og bruke varene, så er sjansen god for at han deler litt av sine sparepenger med deg. I porteføljen til selskapet inngår for eksempel CarsDirect.com, som parkerer bilen du kjøper i gata di for deg, men ikke AutoBytel.com, som baserer seg på å knytte kontakt med kjøpere og forhandlere av biler. Der inngår også kontorutstyrsleverandøren Works.com, som i motsetning til konkurrentene Staples og Office Depot ikke har kjeder av fysiske butikker å holde rede på.

Dells investeringsprofil underbygger enda en av spådommene mange viftet med i webbens barndom, rundt 1994-1995: At webben snur opp ned på tradisjonelle næringskjeder, og gjør verden til et sørgelig sted å være for "Mr. InBetween" - mellommannen.

Er du en mellommann, bør du notere deg at du før eller sannsynligvis må regne med å bli overflødig.

Sorry, men sånn er det.

God helg.

Til toppen