Ericsson lærer konkurentene å kutte

IT-selskaper går på «skole» hos Ericsson for å lære humane metoder i hvordan man skal kutte staben.

IT-bransjen har måtte gå gjennom kraftige kutt i staben. Hvordan de ansatte har blitt ivaretatt i slike prosesser varierer sterkt mellom de forskjellige selskapene.

Den svenske telegiganten Ericsson mener å ha klart brasene, og oppfylt sin ambisjon om å være en arbeidsgiver for «hele mennesket», gjennom opptur, nedtur og nye opptur.

Teorien ble satt på kraftig prøve i 2001, da konsernet måtte konstatere blodrøde tall. Staben måtte kuttes fra 105.000 ansatte til under halvparten.

Like fullt klarte Ericsson sitt mål, og avviklet det hele uten ramaskrik.

Nå skal andre selskaper lære av Ericsson.

Åtte nordiske toppselskaper deltar i dag på den nordiske «erfaringsdagen» i Telenors lokaler på Fornebu. Her skal de lytte til hvordan Ericsson klarte å kutte over 50.000 ansatte over tre år på en ryddig måte.

Organisasjonsrådgiver i Ericsson, Bjørn Fenlert, forteller til Dagens Næringsliv at medarbeiderundersøkelser ble det viktigste verktøyet for å kartlegge hvor skoen trykker.

Ericsson oppfordrer dessuten til å bruke penger og mener kuttene blir mindre om man budsjetterer med støttetiltak.

    Les også:

Telenor varslet tidligere denne måneden oppsigelse av 263 ansatte, og gode råd på veien blir utvilsomt godt mottatt.

Telenor grunngir kuttene med økt bruk av mobil og IP-telefoni og kutt på mange av de dyrere ISDN-abonnementene, som årsak. Kuttene skjer både i teknisk personale og kundeservice.

Alle de åtte nordiske selskapene som deltok på erfaringsdagen, bruker konsulentselskapets Research Internationals Voice -program for å gjennomføre medarbeiderundersøkelser.

Til toppen