Ericsson satser fortsatt på mobiltelefoner

Ericsson klarte ikke å kommunisere det virkelige budskapet fredag da selskapet la fram sitt årsresultat for år 2000. For selskapet presiserer nå at det bare legger ut produksjonen og leveransene av mobiltelefonene. Alt annet som utvikling, design, branding og salg skal Ericsson selv gjøre.

I en pressemelding som Ericsson sendte ut mandag kveld presiserer Ericsson sin presentasjon fra fredag. Den førte ifølge Ericsson til at mange fikk inntrykk av at selskapet skulle kvitte seg med den tapsbringende mobiltelefonvirksomheten.

Nå vil Ericsson presisere at selskapets mobiltelefonvirksomhet styrkes via det strategiske samarbeidet med Flextronics.

"I forbindelse med resultatfremleggelsen sist fredag, førte offentliggjøringen av strategisk partnerskap med Flextronics til noen misforståelser om Ericssons videre engasjement når det gjelder mobiltelefoner," skriver selskapet i mandagens pressemelding.

- Partnerskapet med Flextronics vil bidra til bedre lønnsomhet og større fleksibilitet i vår mobiltelefonvirksomhet. Dette vil gi et godt grunnlag for langsiktig lønnsomhet. Beslutningen bekrefter også Ericssons strategi om at vi fortsatt skal være en sentral aktør når det gjelder mobiltelefoner, sier visekonsernsjef i Ericssons konsumetdivisjon, Jan Wäreby.

Fredag la Ericsson fram tall som viste en gevinst på 29 milliarder svenske kroner, men også et tap på over 16 milliarder kroner på mobiltelefonvirksomheten.

Til toppen