JUSS OG SAMFUNN

Et spill du kan spille i evigheter

Du er i edens hage. Alle menneskene hadde det bra fram til du kom inn i bildet. Er du en velsignelse eller en forbannelse?

Audun Melbye
23. mai 2001 - 15:24
Black & WhitePeter Molyneux


Alle guder har et kjæledyr. Dyret ditt er en kjempeku, en kjempeape, eller en kjempetiger. Jeg vet ikke hvilket dyr som er best, men jeg regner med at det også er en smakssak, og at du bør velge dette ut fra spillestil, og/eller hvilket dyr du selv liker best.

Maskinvarekrav

  • 350 MHz Pentium II
  • 64 MB RAM
  • 600 MB ledig harddiskplass
  • Windows 9X/ME/2k
  • 8 MB skjermkort som støtter Direct3D

Testmaskin:
Celeron 466@525 MHz, 128 MB RAM, Voodoo3 2000 16 MB

Maskinvarekravene innebærer ikke at spillet går glatt. De innebærer at spillet går. Det hakket på testmaskinen. Jeg anbefaler en 650 MHz prosessor eller bedre, og et skjermkort med minst 16 MB RAM

Personlig syntes jeg at kua var dårlig siden den var for dum til å lære noe som helst. Apen lærte derimot fort, og var den jeg likte best. Tigeren har jeg ikke prøvd noe særlig, men jeg har hørt at den er lat og ikke gidder å gjøre noe på egenhånd. For at dyret ditt skal oppføre seg slik du vil er det viktig med oppdragelse. Hvis det gjør noe du ikke liker, må du daske det, og hvis det gjør noe du liker må du klappe det. Hvis du for eksempel ser at dyret spiser et menneske, bør du nok gi det en omgang hvis du ikke vil at det skal fortsette med slikt.

Jeg har en følelse av at kua er et dyr som egner seg for å være snilt, at apen kan være hva du vil, og at tigeren er best som ond. Du kan lære dyret ditt til å gjøre forskjellige ting, blant annet mirakler ved å få det til å se på deg mens du utfører det. Dyret ditt kan også brukes til å banke opp andre guders dyr.

Samvittigheten spiller også en rolle i Black & White. Den hvite, snille fyren forteller hele tiden hva du bør gjøre for å være snill, mens den røde (som burde vært svart) forteller hva du bør gjøre for å være ond. Den gode samvittigheten er etter min smak av det irriterende slaget, siden den bruker altfor lang tid på å forklare ting du allerede vet, mens den onde samvittigheten nok kunne vært enda ondere... ;-)


Grafikken i dette spillet er noe av det beste jeg har sett. Det som imponerer mest er naturgjengivelsen. Øyene har skoger av individuelle trær, havet er fylt med fisk som svømmer rundt i stimer, det meste er i passe størrelse i forhold til hverandre, og menneskene gjør det som normale mennesker gjør, for eksempel besøker venner, sover, danser, får barn også videre. Du kan dessuten betrakte alt fra akkurat den vinkelen eller det perspektivet du vil.

Når det gjelder kontrollene kan du gjøre alt med musa. Plukke opp ting, bygge hus, avsi trolldommer, rotere, zoome, bevege deg rundt på øya... Det er heller ingen knapper som "sitter fast" på skjermen. Du styrer alt 100 prosent med musa. Alle menysystemer er også avskaffet for at spillet skal få et mer naturlig preg.

En annen morsom sak; du kan stille inn Black & White til å ta navn fra adresseboken din i Outlook og bruke dem som navn på landsbyboerne i spillet. Når du får e-post vil også beboerne gi beskjed om det.

Black & White kombinerer by-byggingen fra Sim City med kjæledyr-greiene fra Tamagotchi og den klassiske slåssinga mellom to kjemper (Godzilla vs. Mothra). Til sammen er dette blitt et ekstremt avhengighetsdannende spill. Hver gang jeg ser på klokka blir jeg overrasket over mye den er blitt...

Produsent: Lionhead Studios Ltd
Distributør: Electronic Arts Inc
Distributør i Norge: Electronic Arts Norway AS
Offisiell hjemmeside: Black & White


Mer om digitodays spilltester.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.