Europas mobilkunder snytes for milliarder

Mobilbransjen lyver og det bør bli virkelig mye billigere å ringe, mener Beuc, leder for EUs forbrukerråd.

De sør-europeiske mobilselskapene begynte tidlig å ta seg ekstra godt betalt når kunder fra resten av Europa ferierte hos dem. Norske kunder som ferierer i Frankrike betaler høye priser både når de ringer og blir oppringt.

Dette gir hyggelige milliard-inntekter for mobilselskapene og de satte derfor kaffen i vrangstrupen da EU i fjor bestemte seg for å pålegge "kostands-orienterte" roamingpriser.

Men selv EUs forslag er alt for dyre, for mobilbransjen lyver om hva deres kostander er, hevder Beuc, det felles-europeiske halv-offentlige forbrukerrådet som er halvt finansiert av EU.

"I motsetning til hva brasjen hevder, er det ingen bevis for at operatørene har satt ned roamingprisene i det siste. Operatørene markedsfører ulike sammensatte tilbud, men disse er veldig komplekse, vanskelige å bruke og har ingen klar effekt på totalprisene, skriver Beuc i sin pressemelding. Hovedeffekten er tåkelegge, slår Beuc fast.

Beuc rykker ut med en uvanlig harde påstander i en rapport i går. Europeiske mobilregninger burde være 32 milliarder svenske kroner lavere i året hvis prisene virkelig ble basert på faktiske kostander, skriver di.se.

EU bør stille krav om mye tøffere kutt enn det de planlegger nå. EU-kommisjonen vil kreve av at minuttprisene internt i Europa skal ligge på maks 3-4,5 svenske kroner. Beuc mener at prisen kunne settes til maks 3 kroner og kundens mobilselskap bør få 2,50 kroner. Den egentlige kostnadsforskjellen mellom en innenlands-samtale og en som skjer i utlandet er bare noen øre, mener Beuc.

Du finner pressemeldingen på høyre side på Beucs hjemmeside.

Til toppen