BEDRIFTSTEKNOLOGI

Explorer knuser Navigator - sier Microsoft

I en brukerundersøkelse gjennomført av Usability Sciences, Inc. på vegne av Microsoft banker Internet Explorer Netscape Navigator i alle kategorier. I henhold til undersøkelsen foretrakk 59 av testens 75 brukere (79%) Explorer over Navigator.

Jens Kanden
29. aug. 1996 - 17:30

I en test utført av Usability Sciences, Inc. på vegne Microsoft slo Internet Explorer Netscape Naviagator i alle kategorier. Testen ble utviklet av Microsoft og Usability Sciences i felleskap og ble gjennomført i perioden 27. juni til 29. juli 1996. Kampen sto mellom Internet Explorer 3.0 beta 2 og Netscape Navigator 3.0 beta 5 med totalt 75 deltakere. Alle deltakerne var førstegangsbrukere av Internett og hadde ingen forutinntatt holdning til hverken Microsoft eller Netscape i henhold til Microsoft.

Deltakerne ble bedt om å besøke forskjellige Websider, lagre adresser til Web sider i Bookmarks/Favorites mappen, laste ned og lagre bilder til hard disk og tilpasse netteleseren. Etter testen fylte deltakerne ut et skjema hvor de vurderte nettleserne. Resultatet finner du i tabellen nedenfor.

Microsoft fremhver særlig at 79% av testsubjektene foretrakk Explorer over Navigator.

Det er helt klart at Internet Explorer 3.0 er en meget avansert nettleser og at den har tatt igjen Netscape Navigator i mange kategorier. Dog kan det nok virke litt drøyt at Explorer slår Navigator i alle kategorier. Det er verdt å merke seg at Microsoft bestilte undersøkelsen og at de var med på å designe selve testen.

Resultatene av testen

Kategorier Internet Explorer Navigator
Forventede funksjoner 2,90 3,49
Total tilfredshet med nettleseren 2,72 3,71
Hvor enkelt fungerer nettleseren 2,97 4,19
Lett å bruke 3,04 4,19
Lett å komplettere oppgaver 3,28 4,35
Lett å gjøre oppgaver effektivt 3,47 4,45
Lett å avslutte oppgaver raskt 3,39 4,29
Føles komfortabel å bruke 2,95 4,12
Lett å lære 2,85 3,97
Hvor bra "ser" nettleseren ut 2,52 2,81
Liker du å bruke nettleseren 2,71 3,47
Hvor bra er informasjon organisert 2,86 4,13
Hvor nyttig er feilmeldingene 4,26 5,30
Hvor lett er det å overkomme feil 3,31 4,18
(1 = fornøyd; 7 = misfornøyd)
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.