Bedriftsteknologi

Explorer knuser Navigator - sier Microsoft

I en brukerundersøkelse gjennomført av Usability Sciences, Inc. på vegne av Microsoft banker Internet Explorer Netscape Navigator i alle kategorier. I henhold til undersøkelsen foretrakk 59 av testens 75 brukere (79%) Explorer over Navigator.

Jens Kanden
29. aug. 1996 - 17:30

I en test utført av Usability Sciences, Inc. på vegne Microsoft slo Internet Explorer Netscape Naviagator i alle kategorier. Testen ble utviklet av Microsoft og Usability Sciences i felleskap og ble gjennomført i perioden 27. juni til 29. juli 1996. Kampen sto mellom Internet Explorer 3.0 beta 2 og Netscape Navigator 3.0 beta 5 med totalt 75 deltakere. Alle deltakerne var førstegangsbrukere av Internett og hadde ingen forutinntatt holdning til hverken Microsoft eller Netscape i henhold til Microsoft.

Deltakerne ble bedt om å besøke forskjellige Websider, lagre adresser til Web sider i Bookmarks/Favorites mappen, laste ned og lagre bilder til hard disk og tilpasse netteleseren. Etter testen fylte deltakerne ut et skjema hvor de vurderte nettleserne. Resultatet finner du i tabellen nedenfor.

Microsoft fremhver særlig at 79% av testsubjektene foretrakk Explorer over Navigator.

Det er helt klart at Internet Explorer 3.0 er en meget avansert nettleser og at den har tatt igjen Netscape Navigator i mange kategorier. Dog kan det nok virke litt drøyt at Explorer slår Navigator i alle kategorier. Det er verdt å merke seg at Microsoft bestilte undersøkelsen og at de var med på å designe selve testen.

Resultatene av testen

Kategorier Internet Explorer Navigator
Forventede funksjoner 2,90 3,49
Total tilfredshet med nettleseren 2,72 3,71
Hvor enkelt fungerer nettleseren 2,97 4,19
Lett å bruke 3,04 4,19
Lett å komplettere oppgaver 3,28 4,35
Lett å gjøre oppgaver effektivt 3,47 4,45
Lett å avslutte oppgaver raskt 3,39 4,29
Føles komfortabel å bruke 2,95 4,12
Lett å lære 2,85 3,97
Hvor bra "ser" nettleseren ut 2,52 2,81
Liker du å bruke nettleseren 2,71 3,47
Hvor bra er informasjon organisert 2,86 4,13
Hvor nyttig er feilmeldingene 4,26 5,30
Hvor lett er det å overkomme feil 3,31 4,18
(1 = fornøyd; 7 = misfornøyd)
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra