Enders Analysis mener at Facebook vil være en klar vinner når pengene for visning av bannerannonser skal fordeles i 2012. Analyseselskapet mener at Facebook vil omsette slike annonser for 5,3 milliarder dollar neste år.
Dette er mer enn dobbelt så mye som det analyseselskapet venter at Google vil ha av omsetning i denne delen av nettannonsemarkedet neste år. Enders Analysis beregner at søkegiganten vil omsette banner- og bildeannonser for 2,5 milliarder dollar i 2012.
Det betyr ikke at Facebook passerer Google i total omsetning av nettbaserte annonser. Google tjener langt mer på visning av tekstbaserte annonser, ikke minst i forbindelse med søkeresultatene. Ifølge ZDNet ventes det at Google totalt vil omsette annonser for 35 milliarder dollar i 2012.
Enders Analysis mener at annonsørene i økende grad ønsker bred og omfattende annonsering, og at dette vil føre til at mange nettsteder vil bli stadig mer avhengige av én eller begge de to gigantene for å oppnå økt omsetning.