Felles initiativ skal gi bedre søkeresultater

Google, Bing og Yahoo! samarbeider som dataformater på weben.

Tre av de største leverandørene av søketjenester, Google, Microsoft (Bing) og Yahoo!, har gått sammen om utviklingen av et felles sett med skjemaer for formatering av strukturerte data. Hensikten er at webutviklere skal bruke disse skjemaene for å gjøre det enklere for søkemotorer å forstå deres nettsteder.

De nye skjemaene er tilgjengelige på nettstedet schema.org.

Det er mulig å gi data på en webside en viss struktur med helt ordinær HTML også. For eksempel vil en tekst som er omgitt av h1-taggen fortelle både nettlesere og søkemotorer at teksten er en tittel. Men ofte kan tekst bestå av ord med flere betydninger, er det ofte vanskelig for programvare som søkermotorer å forstå om dette er er relevant informasjon i forhold til hva en bruker egentlig søker etter.

Dersom teksten i h1-taggen er «Avatar», forteller dette ingenting om hvorvidt det er snakk om den kjente filmen, eller om det for eksempel er en type profilbilde som menes.

Ved hjelp av microdata-formatet og vokabularene som tilbys på schema.org, kan nettstedeiere knytte mer informasjon til HTML-innholdet. Google støtter fra før lignende formater basert på microformats og RDFa. Disse vil fortsatt støttes av Google, men vil ikke nødvendigvis fungere sammen med andre søkemotorer. Hensikten med det nye initiativet, er at de strukturerte dataene skal kunne brukes av både Google, Bing og Yahoo!, men potensielt også av andre søketjenester.

Ved hjelp av de nye skjemaene kan leverandører av webinnhold åpne for det Google har kalt for «rich snippets» i søkeresultatene. Søker man for eksempel etter en oppskrift, kan man få opp søketreff som i tillegg bare en lenke, også inkluderer et relevant bilde, bedømmelser og tiden det tar å lage retten.

Utvidet søkeresultat når man søker etter «mango salad» i Googles søketjeneste.
Utvidet søkeresultat når man søker etter «mango salad» i Googles søketjeneste. Bilde: Google

Google har tilbudt formater for en del ulike typer data, men med schema.org er utvalget blitt utvidet med mer enn hundre nye formattyper. Dette inkluderer bok, film, bildeobjekt, begivenhet, organisasjon, person, sted, restaurant, tilbud og anmeldelse.

Google tilbyr et eget verktøy som kan brukes av nettsteder til å sjekke at de strukturerte dataene blir tolket på riktig måte.

En rask introduksjon til hvordan skjemaene kan brukes, finnes her.

    Les også:

Til toppen