Filnedlastere kjøper like mye musikk som andre

Analyseselskapet Jupiter Research mener at filnedlastere kjøper musikk like ofte som andre, etter å ha gjennomført en undersøkelse i Europa.

Europeiske Internett-brukere som laster ned musikk er gjerne begjærlige musikktilhengere. De eier gjerne flere ulike musikkavspillere og det er like sannsynlig at de kjøper en CD som alle andre, forteller en ny undersøkelse som ble gitt ut av Jupiter Research denne uken.

- Det er sterke musikktilhengere innenfor fildelingsmiljøene, sier analytikeren Mark Mulligan til Reuters.

    Les også:

Undersøkelsen er blitt gjort blant 5000 Internett-brukere i Storbritannia, Sverige, Italia, Spania, Frankrike og Tyskland.

- Det er disse som lytter oftest på digital radio og som besøker artistenes nettsteder. Det er klare bevis for at denne gruppen er fundamentet blant de som er villige til å betale for lovlige musikktjenester i framtiden, mener Mulligan.

Mens den amerikanske musikkindustrien har innledet en krig mot fildelerne, har industrien forsøkt en mildere taktikk i Europa, gjennom markedsføring av legitime tjenester og holdningskampanjer.

Men de europiske fildelerne skiller seg også fra sine amerikanske brødre og søstere.

- Europeiske fildeler foretrekker tjenester som WinMX og eDonkey, hvor det fokuseres på film, programvare og musikkvideoer. Tjenester som Kazaa, som benytter Fasttrack-teknologien og som fokuserer på musikk, er mer populære i Nord-Amerika, sier Chris Colman, EMEA-ansvarlig for canadiske Sandvine, et selskap som jobber med å redusere de stadig økende båndbreddekostnadene som er knyttet til fildeling.

- Vi ser også at nye bredbåndsbrukere begynner å dele på et tidligere tidspunkt, samtidig som de eksisterende brukerne deler stadig mer, sier Colman.

Ifølge Reuters bekrefter Jupiters undersøkelse det Colman sier. Ifølge Mulligan laster 15 prosent av de spurte europeerne ned en film fra en gratis fildelingstjeneste hver måned. Spanjolene er mest aktive, hvor hele 38 prosent av Internett-brukerne laster ned film månedlig eller oftere. En separat undersøkelse gjort av Jupiter viser at bare 12 prosent av de Internett-brukerne i USA gjør dette.

Til toppen