Flest amerikanske Nettløver

Kyber-løver ble delt ut for første gang i år under den årlige reklamefestivalen i Cannes. 10 av 16 priser gikk til amerikanske nettsteder for beste interaktive reklame, mens ingen løver gikk til Skandinavia.

Det var total amerikansk dominans under premieren på en interaktiv kategori under den årlige reklamefestivalen i Cannes. Totalt kom det inn 401 bidrag i genren, og av disse var 189 bidrag amerikanske. Det var blant annet også fire svenske og ett norsk bidrag. Men Norge hadde i alle fall et jurymedlem; Pål Roppen fra Thunder House satt i juryen som vurderte de innsendte interaktive reklamene.

Den engelske fotografen Frank Herholdt gikk av med den gjeveste prisen The Grand Prix.

Av i alt 16 priser som ble delt ut, gikk hele 10 til amerikanske nettsteder. Tre priser gikk til engelske hjemmesider, deriblant Herholdts hjemmeside. Brasil, Tyskland og Australia mottok henholdsvis én pris hver.

Det skal noteres at den offisielle hjemmesiden til reklamefestivalen ikke er spesielt interaktiv. Nesten én uke etter oppstart av festivalen, er fremdeles ingen navn på nominerte eller vinnere lagt ut...

Til toppen