Flight Simulator er trolig et av de beste produktene Microsoft har. Nå kommer det snart en helt ny utgave som gjør spillet enda mer realistisk. Det er faktisk på grensen til ikke å være et spill lenger. Nå kan du forresten også fly Concorde.
Under en seanse på torsdag demonstrerte Microsoft hva vi kan vente oss av neste utgave av selskapet flysimulator, Microsoft Flight Simulator 2000. Spillet kommer nå også i en Professional-utgave som er beregnet på brukere med virkelige flykunnskaper.
Flight Simulator er et av Microsofts eldste produkter, det kom ut for hele 17 år siden. Siden den gang er spillet selvsagt blitt forbedret en rekke ganger. Så også når det gjelder 2000-utgaven.
Instrumentpanel i Flight Simulator 2000. Chicago i bakgrunnen. |
Til tross for at også Flight Simulator 98 hadde bra grafikk, er det kanskje det forbedrede detaljnivået som imponerer mest. Flyet - både utvendig og innvendig - har mange flere naturtro detaljer. Landskapene og ikke minst en del av byene er nesten utrolig virkelighetstro.
Bruce Williams, flyinstruktør og produktplanlegger for Flight Simulator ved Microsoft, forteller at større fargedybde og bruk av flere forskjellige teksturer er de tekniske årsakene til forbedringene. I tillegg støtter spillet nå Z-buffer, men brukerne er fortsatt ikke nødt til å ha 3D-kort for å spille spillet.
- Men det hjelper, forteller Williams.
Spillet har fått en helt ny og forbedret scenarieeditor, men det skal i de fleste tilfeller også fungere sammen med scenarier laget for dagens utgave.
Standardutgaven av Flight Simulator har fått to nye fly i hangaren. Det nye Boeing 777-300 og ikke minst British Airways sitt Concorde vil trolig bli populære nykommere. Pro-utgaven inneholder to fly til, Mooney Bravo og Raytheon (Beechcraft) King Air 350.
I dagens utgave av Flight Simulator er det inkludert drøyt 3000 flyplasser. Ikke overraskende har Flight Simulator 2000 flere, men et tall som 21.035, hvorav 59 i Norge, er ganske enkelt overveldende.
Til tross for at detaljnivået på landskapene er imponerende, varierer kvaliteten en del. Drøyt 40 av byene har er laget med en del 3D-detaljer og seks (tolv i Pro-utgaven) byer har høyoppløselige detaljer. Dette inkluderer byer som Chicago, New York, London og Paris.
Som nevnt er også interiøret i cockpit-en kraftig forbedret. Instrument-panelene er mye mer detaljerte og inneholder en rekke nye funksjoner. Alle flyene har nå GPS-navigasjon hvor brukeren kan legge inn en kurs for flighten i GPS-instrumentet som autopilot så vil følge.
Spillet vil også kunne utnytte at brukerne har Internett-aksess. Fra et spesielt nettsted kan nemlig brukerne laste ned høyst aktuelle værdata. Å fly på østkysten av Florida mens Floyd nylig herjet ville for eksempel sikkert vært en utfordring. I tillegg kan flere brukere spille sammen med andre over nettet.
Cessna 182 over Chicago |
Vil du heller programmere været selv, kan du gjøre dette i stor detalj, inkludert skyhøyde- og type.
Mye av det andre som er nytt i spillet, er ressurser for å gjøre brukerne til bedre piloter. Blant annet inneholder spillet flere instruksjonsvideoer med flere av USAs mest kjente flyinstruktører. Instruksjonsboken som følger med er på drøyt tre hundre sider og inneholder i tillegg til detaljer om hvordan man bruker spillet, også mye informasjon om flyteknikker. Williams forteller at selv om Flight Simulator offisielt ikke er godkjent som flysimulator for flygeropplæring i USA, er det flere av de store flyskolene der borte som benytter simulatoren uoffisielt. Han nevner også at til og med US Navy vurderer å ta den i bruk i forbindelse med flyveropplæringen.
Foruten de tilleggene som allerede er nevnt, tilbyr Pro-utgaven av Flight Simulator 2000 ekstra store instrumentpaneler i flere av flyene. Dette er spesielt beregnet på brukere som ønsker å trene på instrumentflyvning. Spillet inneholder også en utvidet håndbok og tilbud på en CD-ROM-basert treningspakke fra Cessna.
Begge utgavene av Microsoft Flight Simulator 2000 ventes å komme på markedet i november.
Forøvrig er ikke MS Flight Simulator noe typisk spill for ungdom. Svært mange av brukerne er mer enn førti år gamle.